World Aids Day

I dag d. 1. december er det World Aids Day – dagen hvor der internationalt sættes fokus på HIV og aids.

I Danmarks Bløderforening er 1. december en særlig dag.

Hvert år markerer vi dagen ved at mindes de blødere, der i 80’erne blev smittet med HIV via deres faktormedicin, og som har mistet livet til sygdommen.

Læs om, hvordan blødere blev smittet med HIV i 80’erne, og det efterspil der fulgte her >

Podcast: ”Alle siger til mig, at jeg ikke har en fremtid”
Palle Lykke Ravn er en af de 91 blødere, der i 80’erne blevet smittet med HIV.

Han fortæller åbenhjertigt om sit liv med sygdommen i en ny episode af podcast-serien: Ramt af livet, produceret af SundhedsTV.

Her kan du høre Palle fortælle om, hvordan han har måtte kæmpe mod sygdommen og den stigmatisering, der har fulgt med. Men også hvordan han med vilje, håb og kærlighed beholdte troen på en lys fremtid – en tro på, at der en dag ville komme en behandling.

Find den her
SundhedsTVs podcastserie hedder Ramt af livet. SundhedsTVs har over det seneste år udgivet fire episoder om HIV i deres serie, hvoraf Palles historie er den fjerde i rækken.

Find podcasten her >

Eller find den, hvor du normalt hører podcast. Søg på: Ramt af livet. Titlen på episoden, hvor Palle medvirker er: ”HIV som barn: Alle siger til mig, at jeg ikke har en fremtid” (udgivet 22. november).

Udgivet: 01-12-2022

Læs om Blødersagen:

Blødersagen

I 1980’erne blev 91 danske blødere smittet med hiv og 177 med hepatitis C af den blødermedicin, der blev produceret på blodplasma. Læs om den lange og omfattende retssag, der fulgte, her.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.