World Aids Day

I dag – d. 1. december – er det World Aids Day. I dag mindes vi de blødere, der mistede livet til AIDS som følge af smitte gennem deres blødermedicin. I den anledning har foreningen i dag rettet henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed for at gøre opmærksom på, at karantænereglen for samlevere til bløderpatienter i forhold bloddonation bør afskaffes, da reglen i bedste fald er forældet, i værste fald stigmatiserende.

Nu om dage kan det føles helt uvirkeligt, at man i 1980’erne tog sin blødermedicin med livet som indsats. Men dengang var faktormedicin baseret på human-plasma, som kunne overføre virus som HIV og Hepatitis C. Dengang var smitte med HIV en dødsdom. Også for mange af de blødere, der blev smittet gennem deres behandling. Ud af de 91 blødere, der blev smittet med hiv gennem deres blødermedicin, er 23 stadig i live i dag.

D. 1. december er international mindedag for de mange, der mistede livet til AIDS, og verden over tænder vi lys og mindes dem, som ikke er i blandt os mere.

Læs mere om Blødersagen her >

Blødersagen satte fokus på sikkerhed
På baggrund af Blødersagen blev der gjort et stort arbejde for at sikre medicinalprodukters sikkerhed, også i forhold til behandling af blødersygdom. Blødermedicin er i dag baseret på ikke-humane komponenter og uden risiko for overførsel af virus.

Men fortiden kaster stadig lange skygger, og bløderpatienter stigmatiseres, når deres samlevere er afskåret fra at donere blod, alene på grund seksuel kontakt med en person, der er behandlet for blødersygdom.

For at nedbryde denne stigma har foreningen i dag på World Aids Day rettet henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed for at gøre opmærksom på, at karantænereglen for samlevere til bløderpatienter i forhold bloddonation bør afskaffes, da reglen i bedste fald er forældet, i værste fald stigmatiserende.

Læs mere om reglerne for bloddonation her >

Læs om Blødersagen:

Blødersagen

I 1980’erne blev 91 danske blødere smittet med hiv og 177 med hepatitis C af den blødermedicin, der blev produceret på blodplasma. Læs om den lange og omfattende retssag, der fulgte, her.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.