Samtale mellem læge og patient

Hør Peter Kampmann og Jacob Bech Andersen tale om, hvordan man skaber et godt samarbejde mellem læge og patient. Længere nede på siden finder du gode råd til at komme hele vejen rundt til kontrolbesøg og til at få rapporteret blødninger og faktorforbrug.

Her kan du høre en samtale mellem Peter Kampmann, overlæge ved Rigshospitalets Hæmofilicenter, og Jacob Bech Andersen, formand for Danmarks Bløderforening. Peter Kampmann er Jacobs hæmofililæge. I videoen her taler de to om de udfordringer, der er ved at have en blødersygdom, når man er midt i livet, og vigtigheden af en god dialog og gensidig læring mellem læge og patient.

Tips til den gode kontrol både som bløder- og ITP-patient:

Kids' ITP Tools

På siden her finder du dialogværktøjet Kids’ ITP Tools (KIT). Kids’ ITP Tools er et værktøj som børn med Immun Trombocytopeni (ITP) og deres forældre udfylder. Værktøjet kan over tid kan måle sygdommens påvirkning af livskvalitet hos børn og familier med ITP.

Bløderappen

Danmarks Bløderforening initierede i efteråret 2015 projektet ”Telemedicin i Bløderbehandling”. Projektet er et samarbejdsprojekt mellem foreningen, landets to hæmofilicentre ved Aarhus Universitetshospital og Rigshospitalet og de to telemedicinske centre i Region Hovedstaden og Region Midtjylland.

Den gode kontrol

Her kan du downloade et skema, du kan bruge til at forberede dig til dit næste kontrolbesøg.

Har du fået
bløderappen?

I bløderappen kan du registrere din faktormedicin og dine blødninger. Spørg efter den hos dit hæmofilicenter.