Michaels Ironman

Michael Skouboe har hæmofili A i svær grad og gennemførte i august Copenhagen Ironman. Han vil ikke lade sig begrænse af sin blødersygdom.

Michael Skouboe har altid haft et ønske om at bevise, at han kan leve et normalt liv, og at det ikke er en begrænsning at være bløder. Da han undersøgte, om en bløder nogensinde havde gennemført en Ironman, og ingenting fandt, blev han nysgerrig på selv at forsøge. Han ville gerne bevise, at en bløder også kan – så det gjorde han: ”Hvis man træner fornuftigt og lytter til sin krop, så kunne jeg ikke se noget i vejen for, at en bløder ville kunne gøre det. Jeg ville gerne bevise over for mig selv, at blødersygdommen ikke er en begrænsning for mig, og hvordan jeg gerne vil leve”.

En kulmination

Motivationen ledte til, at Michael efter næsten et års forberedelse og målrettet træning d. 18. august 2019 stod klar ved startlinjen i København.

En Ironman byder på 3,8 kilometers svømning, 180 kilometers cykling og sluttes af med et marathon-løb, svarende til 42 kilometer. Det er alligevel med et smil på læben, at Michael fortæller om strabadserne: ”Hele svømmeturen lå jeg og smilede, fordi nu stod jeg endelig i det. En så intensiv træning – og så kulminerer det hele med én helt igennem fantastisk og bevægende oplevelse. Det var meget hårdt, men samtidig mega fedt”.

Michael har aldrig ville lade sin blødersygdom være en hindring for ham, men han havde selvfølgelig gjort sig overvejelser om de udfordringer, der kunne være ved at deltage i konkurrencen: ”Der er hensyn, jeg skal tage, og ting jeg skal passe på, det er jeg klar over. Men det må ikke blive en begrænsning, så jeg engang kommer til at sige, hvis jeg nu ikke havde været bløder, så havde jeg kunne gøre dét og dét”. Forinden løbet kontaktede Michael arrangørerne, som sørgede for, at læger på stedet var informerede om hans blødersygdom.

Faktormedicinen tog han lige inden, han hoppede i vandet, så han havde et maksimalt faktorniveau under konkurrencen. Derudover var familien med for at heppe, og de stod klar langs ruten med ekstra faktor, hvis der pludselig skulle ske noget.

Lyt til din krop
At lytte til sin intuition og sin krop har været Michaels leveråd, og han har været meget opmærksom på at lære at mærke forskel på almindelig ømhed efter træning og smerter relateret til blødersygdommen: ”Alle ville få ondt i kroppen af at løbe 30 km. Man får ømme ben, knæ og ankler. Men der er forskel på at have ondt og have en blødning, og jeg føler, jeg har lært at kende forskel på, om det gør ondt, fordi jeg er træt efter en træning, eller om det er fordi, der er en blødning på vej. At lytte til kroppen har været ekstremt vigtigt for mig”.

Udover at være opmærksom på at mærke efter, har Michael i hele træningsforløbet været omhyggelig med at passe sin forebyggende behandling og at træne på tidspunkter, hvor faktorniveauet var bedst. Han lovede derudover sig selv, at han ville stoppe projektet, hvis det viste sig, at hans krop ikke kunne holde til det. Det kom dog aldrig på tale, for selvom der har været blødninger undervejs, har Michael haft en god følelse i kroppen: ”Min oplevelse er, at jeg har haft færre blødninger i den tid, jeg har været i god form. I de sidste tre måneder inden konkurrencen havde jeg faktisk slet ingen blødninger”.

Vær aktiv, men ikke dumsmart
Michael har altid levet et aktivt liv, fordi han tror på, det er det rette for ham: ”Lige fra barns ben har mine forældre altid gået op i, at jeg var aktiv. Det er lidt en religionssag om blødere skal pakkes ind, eller om de skal ud og bruge sig selv og få de knops, det giver. Jeg er vokset op med det sidste”. Michael har dyrket en del sport, også sportsgrene som blødere oftest bliver frarådet at deltage i. Dykning, skiløb og fodbold kan nævnes på listen over sportsgrene, som Michael har afprøvet – og de fleste med held. Dog måtte han sande, at fodbolden gav han for mange smerter og blødninger. I dag dyrker Michael triatlon – Ironmans lillebror, og måske derfor var der heller ikke langt fra tanke til handling, da han fik idéen om at gennemføre en Ironman. Det bliver da heller ikke enden på Michaels aktive liv. Hans næste mål er at deltage i Vasaløbet – et 90-kilometers langrendsløb i Sverige.

Michaels råd til andre blødere, der gerne vil være mere fysisk aktive, lyder: ”Kom ud og brug din krop! Men det er vigtigt samtidig at lytte til sin krop og ikke være dumsmart omkring ens træning og behandling. Man skal tage det i sit eget tempo og rykke nogle grænser, men også lære af de fejl, man begår”.

Artiklen blev udgivet i Blødernyt 2019/02
Skrevet af Anne Mette Christensen

GODE RÅD OM TRÆNING

Af overlæge Troels Herlin

• Kom i gang med at dyrke sport i en tidlig alder
  • Gå gradvist i gang med sporten – sørg for, at kroppen kan følge med
  • Tag profylakse om morgenen den dag du skal til sport, hvis der er risiko for blødninger
  • Varm op og stræk ud
  • Hold formen – hele livet

Download pjecen "Et aktivt liv med blødersygdom":

En pjece om hvorfor det som ældre bløder er særligt vigtigt at være fysisk aktiv.

Læs om fysisk aktivitet for mennesker med blødersygdom:

Fysisk aktivitet

Sport kan sagtens være en naturlig del af et godt bløderliv – så længe man sørger for at være godt dækket ind på behandlingsfronten. Fysisk aktivitet kan være med til at afhjælpe smerter og forebygge blødninger.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.