Så ikke tegnene på, at der kunne være noget galt

Da Carina Woelkes far fik konstateret von Willebrands sygdom efter blødninger i øjnene, var der nogle ting, der faldt på plads for den dengang 26-årige kvinde.

”Jeg fik at vide, at jeg også burde blive tjekket, og da jeg begyndte at tænke lidt tilbage på, hvilke tegn der kunne være på det, så var der egentlig rigtig mange,” fortæller Carina.

De meget lange og voldsomme menstruationer. Fjernelsen af mandler, da hun var 18 år, hvor sårene sprang op, og hun kastede blod op. Og cykelstyrtet som 14-årig, hvor sårene havde svært ved at hele, og som resulterede i ar. Alligevel faldt det hende aldrig ind før, at der skulle være noget i vejen.

”Det var jo bare sådan, det var for mig. Det var mit vilkår og en del af mig,” siger Carina.

Lægerne fandt ud af, at Carina har von Willebrand 2M, og det betyder, at von Willebrand-faktoren ikke fungerer optimalt. I dag tager hun cyklokapron under menstruation, og hvis hun glemmer det, opdager hun det hurtigt, for så bliver blødningen voldsom igen.

Dagligdagen er altså næsten normal, men der er selvfølgelig situationer, hvor det er vigtigt, at der er ekstra opmærksomhed. Da Carina skulle føde sit første barn på Aalborg Sygehus, syntes personalet, at det var rigtig spændende. Ved en blødningstest inden fødslen, fik hun to snit – et snit før og et efter medicin – så personalet kunne forberede det rigtige doseringsniveau inden fødslen. Her kunne Carina ved selvsyn konstatere, hvilken forskel behandlingen gør for helingen.

”Der er tydelig forskel på arrene i de to snit. Det ene kan jeg se meget tydeligt, og det andet, hvor jeg har fået medicin inden, er næsten usynligt,” fortæller Carina.

KORT OM
von Willebrands sygdom

• Von Willebrands sygdom er en arvelig sygdom
  • Sygdommen inddeles overordnet i tre typer. Herunder er der flere undertyper.
  • Von Willebrands sygdom skyldes mangel af von Willebrand faktor i blodet.
  • Sygdommen rammer både mænd og kvinder
  • Det estimeres, at omkring 1% af befolkningen har diagnosen. Kun ca. 500 er anno 2020 diagnosticeret med von Willebrands sygdom.

Læs også:

Troede det var normalt

Maria var 25 år, før hun fandt ud af, at hun er født med en sjælden blødersygdom. Tegn havde der ellers været nok af med blå mærker, heftig menstruationsblødning og et kejsersnit, der ikke ville stoppe med at bløde. Men sådan var det jo bare i Marias familie. Hendes mor havde de samme tegn.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.