Øvelser for dig med en blødersygdom

På siden her finder du et træningsprogram tilrettelagt af fysioterapeut Nanna Dybdahl Urhøj og afprøvet af mennesker med blødersygdom på 30+ seminaret 2023.

Træn for at styrke dine led
At være fysisk aktiv og opbygge stærke led anses, som en vigtigere og vigtigere del af et sundt liv med blødersygdom. I takt med den bedre behandling af blødersygdom er sport og træning blevet ikke bare mulig, men også en stærk anbefaling. Stærke muskler kan nemlig ære med til at forebygge ledblødninger og andre skader.

Træningsprogram
Fysioterapeut Nanna Dybdahl Urhøj fra Middelfart Fysioterapi har lavet et træningsprogram, der er skræddersyet til, at mennesker med en blødersygdom i forskellige grader og aldre kan deltage aktivt. Du kan printe programmet og selv lave øvelserne derhjemme.

Hent træningsprogrammet her >

For at lave nogle af øvelserne, skal du bruge en stol og/eller en træningselastik og eventuelt en træningsmåtte.

Blødere i aktion
Se timelapse-video af bløderne, der udfører øvelserne.

Video: Hurtig version af træningsvideo (link til YouTube-video)

GODE RÅD OM FYSISK AKTIVITET

Af overlæge Troels Herlin

• Kom i gang med at dyrke sport i en tidlig alder
  • Gå gradvist i gang med sporten – sørg for, at kroppen kan følge med
  • Tag profylakse om morgenen den dag du skal til sport, hvis der er risiko for blødninger
  • Varm op og stræk ud
  • Hold formen – hele livet

Download pjecen "Et aktivt liv med blødersygdom":

En pjece om hvorfor det som ældre bløder er særligt vigtigt at være fysisk aktiv.

Læs om, hvorfor det er vigtigt med en aktiv hverdag som bløder:

Hvorfor er det vigtigt at dyrke sport som bløder?

Overlæge Troels Herlin fortæller om, hvorfor det er en rigtig god ide at dyrke sport som bløder og giver gode råd til at dyrke motion.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.