Blødererstatningsfonden får tilført 10 mio. kr.

Med vedtagelse af finansloven 2021 er der bevilget 10 mio. kr. til Blødererstatningsfonden, som nu fortsat kan yde støtte til de 23 danske blødere, der lever med hiv som konsekvens af Blødersagen.

Formand for Blødererstatningsfonden Tove Lehrmann udtaler:
De hiv-smittede blødere og deres familier har i høj grad stadig brug for, at Blødererstatningsfonden yder støtte afhængig af den enkeltes behov. For selvom hiv-diagnosen ikke længere er en dødsdom, er de hiv-smittede blødere og deres pårørende slidt efter mange års sygdom og stigma”.

91 blødere blev tilbage i 1980’erne smittet med hiv gennem deres behandling. Et af tilfældene skete endda efter, at blødere d. 1. januar 1986 ellers skulle have været garanteret smittefri medicin. Danmarks Bløderforening lagde derfor i 1987 sag an mod de involverede parter. Sagen kørte indtil 1995, hvor foreningen tabte. Til gengæld bevilligede Folketinget straks efter dommen 20 mio. kr. til en erstatningsfond med det formål at yde livslang støtte de hiv-smittede blødere og deres familier.

I 2010 blev fonden tilført yderligere 10 mio. kr. De midler er nu ved at være opbrugt og derfor er det også modtaget med glæde, at sundhedsministeren og Folketinget holder ord og med en ny bevilling på 10 mio. kr. sikrer fortsat støtte til de 23 hiv-smittede blødere, der stadig er i live.

Formand for Danmarks Bløderforening Jacob Bech Andersen udtaler:
Det er meget glædeligt, at sundhedsministeren og Folketinget med bevillingen i finansloven 2021 sender et signal om, at man står ved historien. For den må aldrig gentage sig. Blødersagen skal i al tid og evighed stå som en kæmpe stor advarselstrekant i dansk medicinal- og samfundshistorie. Det skylder vi de mange uskyldige mennesker, der blev ramt”.

Læs mere om Blødererstatningsfonden her >>

Læs mere om Blødersagen her >>

Udgivet: 11. januar 2021

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.