Immundæmpende medicin giver ikke øget risiko

I forbindelse med ændringerne i den nationale vaccinationskalender skrev vi på Bløderforeningens hjemmeside d. 23. marts, at foreningen gennem paraplyorganisationen DH har gjort sundhedsmyndighederne opmærksom på, at også yngre mennesker med ITP i immunhæmmende behandling kunne være i risikogruppe og derfor burde tilbydes vaccination mod COVID-19.

Sundhedsstyrelsen er nu vendt tilbage med svar om, at mennesker med ITP i immunhæmmende behandling som udgangspunkt ikke vil være omfattet af målgruppe 5, da den immundæmpende behandling, de får, sjældent vil være af en type eller i doser, der giver en særlig øget risiko for et alvorligt forløb med COVID-19.

Hvis du har spørgsmål om din immundæmpende behandling eller splenektomi i relation til vaccination mod COVID-19, skal du kontakte din behandlingsansvarlige hæmatologiske afdeling.

Udgivet: 17. april 2021