Mindeord over Poul Eik Jørgensen

Poul Eik Jørgensen er død den 5. maj 2021.

Alle foreninger burde have én Poul Eik. Sådan lød det engang på et årsmøde i foreningen, hvor Poul Eik endnu engang var med til at sørge for, at der var ’styr på butikken’.

Men med stor sorg må vi nu konstatere, at Danmarks Bløderforening og resten af verden ikke længere har én som Poul Eik. Efter længere tids sygdom er Poul Eik Jørgensen gået bort. Det er vi meget triste over. Poul var en ualmindelig god ven, kollega, og frivillig ildsjæl. Hans evne til at tale med og interessere sig for alle og ikke mindst møde verden med åbent sind og humor gjorde ham særdeles vellidt i Bløderforeningens sekretariat og blandt medlemmerne i foreningen.

Poul var i en menneskealder aktiv i foreningen som det, man bedst kan kalde for en super frivillig på fuldtid. Han tog del i både det internationale arbejde, i seniorgruppen og ikke mindst som fast frivillig i foreningens sekretariat. Han gav mange mennesker en meget værdifuld indsigt i bløderlivet både før og nu, og hans livssyn var en stor inspiration. Trods udfordringer med blødersygdommen insisterede Poul på at rejse og opleve gennem det meste af sit liv. I et interview med Blødernyt i 2007 om seniorlivet som bløderpatient sagde han eksempelvis:

”Man kan jo sætte så mange begrænsninger op for sig selv, at man ikke når at opleve livet, og så bliver det trist. Man kan blive ved med at rejse længe, hvis man sørger for selv at vælge til og fra. Mine rejser bliver nok mindre krævende fremover, men jeg når aldrig til at sige, at nu har jeg set det hele”

Danmarks Bløderforening sender mange varme tanker til familien.

Ære være Poul Eik Jørgensens minde.

Begravelsen finder sted fra Allehelgens Kirke onsdag den 12. maj kl. 11.00 og jordfæstelse på Sundby Kirkegård.

/Jacob Bech Andersen, formand, Danmarks Bløderforening

Udgivet: 7. maj 2021