Mindeord over Theis Bacher

Det er med stor sorg, at Danmarks Bløderforening har modtaget besked om, at Theis Bacher er sovet stille ind natten mellem torsdag d. 12. og fredag d. 13. marts 2020. Theis Bacher har gennem mange år været dybt engageret i Danmarks Bløderforening, hvor både foreningen og mange medlemmer har trukket på hans store erfaring, både som læge og menneske.

Med sin uddannelsesmæssige baggrund som læge og indsigt i sundhedsvæsenet fra både et professionelt og et patient-perspektiv har Theis været et særligt vigtigt aktiv i foreningen. Theis gennemførte i 1980 den første levetidsundersøgelse blandt bløderpatienter efter indførelse af faktorbehandlingen i Danmark og dokumenterede dermed behandlingens betydning.

Theis blev første gang valgt til bestyrelsen i 1977, hvor han var med i nogle år, og bl.a. med til at starte foreningens medlemsblad op. Efter nogle års pause blev han i 1993 genvalgt til bestyrelsen, hvor han har ydet en stor og engageret indsats indtil 2015, hvor han udtrådte af bestyrelsen.

Ud over bestyrelsesarbejdet har Theis siden starten også været næstformand i Blødererstatningsfonden og formand for Forsknings- og Støttefonden.

Theis har også været meget aktiv i Bløderforeningens telemedicinprojekt og repræsenteret danske bløderpatienter i Medicinrådets fagudvalg for blødersygdomme.

Formand Jacob Bech Andersen mindes Theis:
”Vi har i Danmarks Bløderforening med sorg modtaget beskeden om ,at Theis Bacher er gået bort. Han har været nærmest synonym med foreningens historie og arbejde fra foreningens tidlige år til i dag, hvor han har kæmpet blødernes sag ved bestyrelsesborde, i diverse råd og som medicinsk ekspert i  et væld af store og små sager. Udover at være skarp og ekstremt vidende rummede han også en helt særlig – og til tider ret sort – humor, som kunne live de fleste forsamlinger op. Helbredet skrantede ofte efter et langt og hårdt bløderliv, men hvis der nogensinde er nogen, der har fortjent betegnelsen at være ”en figther”, så var det Theis. Han har været en inspirationskilde for mange – unge som ældre - i foreningen og vil blive stærkt savnet.”

Theis blev 68 år.

Danmarks Bløderforening sender mange varme tanker til Theis’ familie i denne svære tid.

Bisættelsen finder sted med deltagelse af den nærmeste familie, og familien opfordrer til, at man i stedet for blomster i  Theis’ ånd eventuelt betænker et mindre beløb til Danmarks Bløderforenings Forsknings- og Støttefond på konto: Sydbank 7040 – 1106847 mrk: ”Theis”.

Ære være hans minde.

Udgivet: 20. marts 2020