Beretning fra Forældre/barn-seminaret

Den første weekend i september mødtes familier med blødersygdom tæt inde på livet til det årlige Forældre/barn-seminar, som også i år løb af stablen i Faaborg. Weekenden bød på faglige oplæg, Stikkeskole og masser af hygge.

Af Helle Bovbjerg og Nina Voldby

Den 5.-7. september var der lagt op til en weekend i flot solskinsvejr på det dejlige Hotel Faaborg Fjord. 28 voksne og 36 børn mødtes til Forældre/barn-seminaret samt 4 børnepassere.

Fredag aften samledes vi til aftensmad og efterfølgende film og popcorn til børnene. Vi voksne startede seminaret med en præsentationsrunde af nye og gamle deltagere, og efterfølgende gik vi i baren til hyggesnak.

Lørdag startede med fælles medicingivning for dem, der havde lyst.
Formiddagen var delt til drøftelse for familierne med ITP og til stikkeskole for bløderne ved sygeplejerske Susanne Sørensen fra Børneafdelingen på Aarhus Universitetshospital, Skejby.
Susanne hjalp store og små med stik både i forældre og i kunstige årer, og en enkelt fik stukket sig selv for første gang. Stemningen var god, også selvom blodet flød en smule. Der var nok en del, der nød at få lov til at stikke i mor eller far, fremfor selv at skulle stikkes.

Der var fuld gang i Stikkeskolen lørdag formiddag.

I ITP-gruppen drøftede vi spørgsmål fra Karen (fra sekretariatet), som omhandlede indsatsen overfor ny-diagnosticerede ITP-børn og deres familier. Desuden kiggede vi på engelske spørgeskemaer, som Steen Rosthøj arbejder på at få oversat til dansk samt afprøvet.

Lørdag efter frokosten fik vi besøg af psykolog Charlotte Jensen. Charlotte har arbejdet meget med børn og familier med kroniske sygdomme og delte gavmildt ud af sine erfaringer. Der blev talt om krisereaktioner og meget om mænd og kvinders forskellige måde at reagere på, og parforholdet var i fokus. Der var mange kommentarer og spørgsmål og plads til diskussion.

Psykolog Charlotte Jensen holdt oplæg om livet i familien med et kronisk sygt barn.

Børnene afholdt skattejagt, og senere på eftermiddagen var der børnediskotek med egen bar, et stort tilløbsstykke.

Indimellem var der plads til en gåtur langs stranden, en svømmetur for de modige og hygge i efterårssolen.

Sidst på eftermiddagen var der nyt fra Danmarks Bløderforening ved bestyrelsesmedlem Mikael Frausing, og næste års seminar blev planlagt.

Efter festmiddag var der igen film og popcorn og fri leg for alle børnene, mens vi voksne fik kaffe og drinks og talte om løst og fast.

Søndag formiddag blev der afprøvet grænser i Forum Faaborg.

Søndag formiddag havde vi 3 fantastiske timer i Forum Faaborg. Der var klatrevæg med instruktører og en dygtig gymnastikinstruktør med masser af tricks og udfordringer. Der blev hoppet, sprunget, løbet og konkurreret på livet løs. Der var noget for både de helt små og de mere langsomme voksne. Alle tog hjem i godt humør, lidt trætte, men glade efter en rigtig dejlig weekend med stor erfaringsudveksling, hygge og leg.

Vi glæder os, til vi ses næste år.

Tak for i år!

Arrangører af dette års Forældre/barn-seminar: Bløderforeningen, Helle Bovbjerg og Nina Voldby.