Bløderforeningen på Folkemøde

Menstruationscyklen og frivillige fra Danmarks Bløderforening skaber opmærksomhed om kvinder og blødersygdom på årets folkemøde

Alt for mange kvinder lider af kraftig menstruation, har mange blå mærker og næseblødninger. Nogle er blevet diagnosticeret og fået den rette behandling, men det er langt fra alle, der er i den situation. Det vil Naja, Nanna, Katrine og Henrik fra Danmarks Bløderforening gerne ændre på. Og de begynder på Folkemødet på Bornholm d. 15-18. juni 2017.

Blødersygdom er nemlig ikke kun hæmofili. Og det er ikke kun mænd, der har blødersygdom. Mange – både bærere og kvinder med von Willebrand, Immun Trombocytopeni (ITP) og de meget sjældne blødersygdomme – har udfordringer, der er relateret til deres blødersygdom, og som har stor påvirkning for hverdagslivet for den enkelte pige eller kvinde.

På Folkemødet vil de frivillige køre rundt med en rød cykel (menstruationscyklen) pyntet med menstruationskopper og andet og fortælle om, at piger/kvinder også kan have en blødersygdom.

- For mig er det vigtigt at være med til at fortælle om, at piger også kan have blødersygdom. For det er der ikke mange der ved. Og for kvinderne giver sygdommen jo nogle andre udfordringer, end hos os mænd, fortæller Henrik, der har hæmofili A i svær grad.

Hæmofili er en arvelig sygdom. Henriks datter Nanna er bærer af sygdommen og er diagnosticeret med hæmofili A i mild grad. Hun kender selv til de særlige blødningsproblemer, som kvinder med blødersygdom kan opleve.

- Nogle piger går jo rundt og tror, at det er helt normalt at bløde så meget ved menstruation at man ikke kan gå i skole eller på arbejde. At sådan er det nok bare i min familie. Men sådan behøver det ikke at være, siger Nanna.

Bestyrelsesmedlem i Danmarks Bløderforening Naja Skouw-Rasmussen er initiativtager til eventen på Folkemødet. Hun siger:

- Kvinder med blødersygdom har været en overset gruppe både internationalt og herhjemme i mange år. Men i de senere år er der – med rette – kommet mere fokus på de udfordringer, kvinder med blødersygdom kan have. På Folkemødet 2017 vil vi italesætte problemstillingen, og vi vil i Danmarks Bløderforening i den kommende tid fortsætte med at gøre folk opmærksomme på, at kvinder også kan lide af blødersygdom.

Følg menstruationscyklen på Folkemødet på #menstruationscykel og Danmarks Bløderforenings facebookside her >>

Udgivet: 15-06-2017