Brug for din kontante opbakning!

Har du også læst bagsiden af det seneste BløderNyt? Den er desværre god nok: Danmarks Bløderforening har brug for din kontante opbakning.

Flere bekymrede medlemmer har efter sommerferien kontaktet foreningen for at høre nærmere om indholdet på bagsiden af BløderNyt. I juni 2014 skrev foreningen nemlig om helt nye regler for personlige bidrag.

Hvad betyder de nye regler?
De nye regler betyder, at foreningen allerede fra i år har brug for mindst 100 personlige bidrag på mindst 200 kroner hver for at bevare sin status som almennyttig forening. Før i tiden har det været tilstrækkeligt, hvis foreningen modtog 50 kroner fra mindst 100 personer, men de regler er altså blevet lavet om fra april 2014. Det betyder, at Danmarks Bløderforening er blevet overhalet indenom og har brug for din kontante opbakning allerede fra i år.

Hvor mange bidrag har foreningen fået?
Danmarks Bløderforening modtager hvert år en række bidrag fra privatpersoner. Hvert enkelt bidrag er meget højt værdsat og støtter foreningens mange aktiviteter! Bidragene tæller dog kun med i denne opgørelse, hvis det samlede bidrag er 200 kroner per år.
Dags dato (den 14. august 2014) har Danmarks Bløderforening modtaget 33 private bidrag på min. 200 kroner.

Hvad kan du gøre?
  1. Du er meget velkommen til at indbetale et bidrag på foreningens konto i Sydbank: 7040-1106847. Husk at anføre dit CPR.nr. (fx i tekstfeltet ved selve bankoverførslen) eller oplyse det til foreningen på anden vis, hvis du ønsker at trække dit bidrag fra i skat.
  2. Giver du allerede et fast årligt bidrag på over 200 kroner, kan du ”splitte beløbet op” mellem fx dig og din ægtefælle. Hvis du fx årligt giver 500 kroner i bidrag, kan du overføre 250 kroner i dit navn og få din ægtefælle til at gøre det samme.
  3. Det er også en mulighed at sprede budskabet til familie og venner og andre med sympati for blødernes sag, og opfordre dem til at give et bidrag til foreningen. Du kan evt. printe en flyer med alle de relevante informationer og give den til videre. Print en flyer her »

Spørgsmål?
Har du nogle spørgsmål, er du meget velkommen til enten at skrive en mail til sekretariatet på dbf(a)bloderforeningen.dk eller ringe på telefon 3314 5505 (mandag – torsdag, kl. 10-14).

Den lange forklaring
Ligesom mange andre foreninger skal Danmarks Bløderforening hvert år have fornyet sin status som almennyttig forening. Status opnås ved at opfylde en række opstillede krav, der sikrer, at foreningens formål er almennyttigt. Ét af de krav er, at foreningen hvert år skal modtage 200 kroner fra mindst 100 individer.

Uden status som almennyttig er Danmarks Bløderforening bl.a. frataget muligheden for at søge en lang række fonde, der er en væsentlig del af finansieringen af medlemsaktiviteterne.
Den nye bekendtgørelse trådte i kraft den. 1. april 2014.