Europæisk undersøgelse om kvinder og blødersygdom

Nu har den europæiske paraplyorganisation EHC igangsat en undersøgelse, der har til formål at danne et overblik over kvinder med blødersygdom i Europa og øge opmærksomheden om gruppen.

For der er mange – både bærere og kvinder med von Willebrand, ITP og de meget sjældne blødersygdomme – der har udfordringer, der er relateret til deres blødersygdom, og som har stor påvirkning af hverdagslivet for den enkelte pige eller kvinde.

Målgruppen er alle kvinder, der bærer eller har blødersygdom og forældre på vegne af piger med blødersygdom. Undersøgelsen er på dansk og består af 18 spørgsmål. Fristen for besvarelse er d. 4. december 2017.

Naja Skouw-Rasmussen, der er i bestyrelsen for EHC og er aktiv i den europæiske kvindegruppe, har været med til at udarbejde undersøgelsen. ”I arbejdet med at forbedre forholdene for kvinder med en blødersygdom er det vigtigt at spørge så mange som muligt, så vi kan vise, hvordan forholdene er i dag og blive klogere på retningen for en fremtidige indsats i Europa og i Danmark” fortæller Naja, der håber, at rigtig mange vil tage sig tid til at svare og hjælpe den fælles sag.

Udgivet: 20-11-2017