Hepatitis C-legatet nedlægges

I midten af november var der ekstraordinær ansøgningsfrist til Hepatitis C-legatet, som blev uddelt for sidste gang. Donationerne er nu blevet uddelt, og Hepatitis C-legatet er hermed blevet nedlagt.

Tidligere på året fik Danmarks Bløderforening dispensation til at anvende restmidler fra 2012 til uddelingen af Hepatitis C-legatet i år.

Derfor blev der udmeldt en ekstraordinær ansøgningsfrist til den 18. november. Fondsbestyrelsen har nu vurderet de indkomne ansøgninger, og de sidste donationer er blevet uddelt til årets ansøgere.

Dermed er Hepatitis C-legatet nu blevet nedlagt, og det vil altså ikke være muligt at søge legatet fremover.

Historien bag
Danmarks Bløderforening havde i årene 2001-2012 en Finanslovsbevilling til foreningens hiv- og hepatitis-relaterede arbejde, som har gjort det muligt blandt andet at uddele et legat til støtte og opmuntring for de blødere, som er blevet smittet med hepatitis C.

Finanslovsbevillingen til psykosocialt arbejde for de hiv- og hepatitis C-smittede blødere udløb i 2012, og det har derfor været usikkert, hvorvidt det ville være muligt at uddele legatet i 2013.

I efteråret 2013 fik foreningen imidlertid dispensation til at anvende restmidler fra 2012 til en ansøgningsrunde i 2013, og derfor er legatet blevet uddelt ekstraordinært i 2013. Nu har alle ansøgere fået svar, og legatet er derfor blevet nedlagt.

Spørgsmål?
Har du nogle spørgsmål til nedlæggelsen af legatet, er du velkommen til at kontakte sekretariatet på dbf(a)bloderforeningen.dk eller på telefon 3314 5505.