Indberet utilsigtede hændelser

At være bløder i sundhedsvæsenet kan være lidt af en jungle. Der er mange specialer, der skal arbejde sammen, og det kan gå galt engang imellem. Har du som patient oplevet en utilsigtet hændelse, så kan du med fordel indberette det til Dansk Patient Sikkerhed og gøre opmærksom på problemet.

Siden 1. september 2011 har det været muligt for patienter og pårørende at indberette utilsigtede hændelser via Dansk Patient Sikkerheds hjemmeside. Det kan være hændelser på sygehuset, med hjemmeplejen, hos den praktiserende læge eller noget helt fjerde.

En utilsigtet hændelse kan fx være, at du har fået doneret forkert medicin pga. en regnefejl eller din behandling er blevet forsinket, fordi henvisningen fra din praktiserende læge ikke er nået frem til den rette modtager. At du har oplevet en utilsigtet hændelse betyder altså, at du har været udsat for et brist eller en mangel i sikkerheden, således at du er blevet udsat for en skade eller risiko for en skade.

Det er vigtigt, at du indberetter sådanne hændelser, så sundhedssystemet kan lære af dem og andre forhåbentlig ikke bliver udsat for det samme. Det er tale om en registrering, men ikke en direkte klage.