Kvindetur 2015 på tværs af diagnoser

Den 24.-25. oktober satte ni af foreningens kvinder hinanden stævne til årets Kvindetur. I år fandt Kvindeturen sted i København, og udover erfaringsudveksling bød weekenden bl.a. på oplæg ved zoneterapeut Inge Kellerman, walk’n’talk på Amager Fælled og en tur i Sofiebadet på Christianshavn. Her kan du læse Charlotte Skouws beretning fra turen.

Af Charlotte Skouw

Årets Kvindetur den 24. og 25. oktober 2015 blev afholdt på den efterårsgyldne Amager Fælled, hvor Danhostel lagde lokaler til. Fremmødet i år var lidt mere beskedent end tidligere år, blot ni deltagere. Men det gjorde gruppen mere intim, og alle fik god taletid i løbet af arrangementet.

Naja fra Bløderforeningen/bestyrelsen bød velkommen til årets Kvindetur med at mindes Lene Brandt, der gik bort tidligere på året. Lene vil være savnet, også på Kvindeturen, hvor hun i mange år har været en fast deltager og arrangør af arrangementet.

Derefter blev programmet for dette års ”alternative” Kvindetur forelagt, og vi gik glade og forventningsfulde i gang med projekt ”egenomsorg”.

Første punkt på programmet var et foredrag af zoneterapeut og forfatter Inge Kellerman under titlen ”Genveje til et sundere liv – også med en kronisk sygdom”.

Oplægget handlede om kost. Især de friske råvares betydning for kroppens kemi og hvilke positive og negative reaktioner, vi får af det, vi putter i munden. Inge gennemgik også de livstilsygdomme, der rammer mange af os senere i livet, og gav gode råd til, hvordan de kan forhindres. Inge er også uddannet phytoterapeut og har en stor viden om urter og deres betydning, som hun gavmildt delte med os.

Efterfølgende har Inge fremsendt sine slides til turens deltagere, så vi alle kan gøre brug af dem til inspiration i køkkenet fremover.

Det var så den ”tørre” del af arrangementet.

Næste punkt var en tur i Sofiebadet på Christianshavn. Sofiebadet er en gammel badeanstalt fra 1909, der er omdannet til wellness-center anno 2000. Her blev livligt badet i varme og kolde bade efterfulgt af urtemasker til ansigtet og fnuglette afsæbningsmetoder til resten af kroppen. Vi kom alle ud meget rene og afslappede og klar til tilbageturen til Danhostel i den superhurtige Metro.

Lørdagens sidste punkt var en dejlig middag under det store glastag på Danhostel. Snakken gik livligt omkring dagens program, og udsigten til de mange stjerner og op mod Bella Sky var smuk. Det fristede så meget, at vi alle tog turen op på 23. etage på Bella Sky for også at kigge ned.

Søndag morgen mødtes vi til morgenmad med friskt brød og godt humør, klar til at indtage Amager Fælled. Inden vi blev sluppet helt fri, gav Naja et oplæg omkring, hvad egenomsorg kan være for dig.

Derefter tog vi vandrestøvlerne på og gik ud i den flotte natur for at uddybe emnet yderligere. Ved walk’n’talk-sessionen var uddelt en lille palet til inspiration. Palettens emne var; familie/venner, velvære/motion, selvværd/selvtillid, medicin/blødersygdom og fritid/arbejde. Denne palet gav en god guideline til samtalen fælleden rundt, og alle fik input med hjem. Ikke mindst til at gribe i egen barm og omkring de prioriteringer, vi gør i hverdagen.

Sekretariatsleder fra Bløderforeningen, Karen Binger Holm, kom forbi ved Kvindeturens afslutning og informerede om foreningens arbejde på den politiske og såvel den projektmæssige arena, hvilket løbene er beskrevet i BløderNyt.

Naja afsluttede årets Kvindetur med en kort evaluering samt et ønske om et glædeligt på gensyn i 2016, hvor vi igen kan mødes omkring hverdagen med en blødersygdom og få inspiration til, hvordan vi skaber overskud til at tackle de udforinger, der opstår.

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.