Mindeord over Lisbeth Skjødt Ipsen

Torsdag den 3. april 2014 tabte mangeårigt bestyrelsesmedlem i Danmarks Bløderforening, Lisbeth Skjødt Ipsen, kampen mod kræften.

isbeth Skjødt Ipsen blev født ind i en af Danmarks største bløderfamilier i 1953. I 2004 blev hun valgt ind i Danmarks Bløderforenings bestyrelse, og i løbet af de sidste 10 år har hun været en stor del af foreningens virke. Ikke mindst i Blødererstatningsfondens bestyrelse.

Lisbeth var uddannet sygeplejerske, og i flere år har hun deltaget som sygeplejerske på foreningens sommerlejre, hvor hun har hjulpet mange bløderbørn med at lære at føre nålen og tage deres egen medicin. Sidste år deltog Lisbeth sammen med sin søster, Lise, i sommerlejren, hvor de med højt humør kokkererede og bagte til lejrens deltagere. Gennem mange år har Lisbeth også været arrangør af foreningens Kvindeture, hvor hun lagde en stor del af sit engagement.

Terkel Andersen, formand for Danmarks Bløderforening, udtaler om Lisbeth:

Lisbeth kæmpede i sine sidste år med en svær kræftsygdom. Fuldstændig karakteristisk for hende lod hun den aldrig fylde mere end højst nødvendigt: Livet skulle leves og ikke overskygges af bekymring om, hvordan udsigterne ville være efter næste kontrol. Ofte mødte hun op til møder i foreningen, selv om hun tydeligvis kun lige havde lagt et hårdt forløb bag sig, fuld af optimisme og kampmod og med al sin opmærksomhed rettet mod, hvordan andre havde det. For Lisbeth handlede det altid om at finde løsninger snarere end at se problemer. Således også ved det sidste bestyrelsesmøde, hvor hun rejste til København og bidrog med smil på læben og overskud, selv om alle kunne se, at det stod skidt til. Vi kommer til at savne hendes omsorgsfuldhed, teamspirit og ukuelighed.

Danmarks Bløderforening sender mange tanker til Lisbeths familie i denne svære tid.

Begravelsen har fundet sted.

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.