Naja Skouw-Rasmussen er nyt bestyrelsesmedlem i EHC

Bløderverdenen har traditionelt set været temmelig mandsdomineret, men de senere år er der kommet stigende fokus på kvinder og blødersygdom. Gynækolog og hæmofilisygeplejerske opfordrer kvinderne til at tage hånd om deres blødersygdom.

Naja Skouw-Rasmussen, der er bløder med von Willebrand type 2A, er valgt som medlem af EHCs bestyrelse for tre år.

Naja er aktiv i Danmarks Bløderforening, hvor hun deltager i flere projekter og er medlem af bestyrelsen, hvortil hun blev valgt som suppleant i 2008 og siden som medlem i 2011.

European Haemophilia Consortium

Den europæiske sammenslutning af bløderforeninger – EHC – er med til at sikre blødere i Europa de bedste forhold. Som paraplyorganisation for 44 europæiske bløderforeninger arbejder EHC blandt andet for at forbedre faciliteterne for diagnosticering og behandling. Organisationen rejser om nødvendigt etiske spørgsmål, de monitorerer og påvirker udviklingen i Europas sundhedspolitik, kortlægger status for bløderbehandlingen i medlemslandene og støtter forskning relateret til blødersygdomme, blandt andet inden for genterapi og bioteknologi.

EHC afholder årligt en konference, hvor de europæiske bløderforeninger mødes for at debattere centrale problemstillinger.

Læs mere om EHC her»

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.