Ny brochure sætter fokus på piger og blødersygdom

Brochuren Hvor er Mary? er netop oversat til dansk og sætter fokus på de piger, der lever med blødersygdom i stilhed.

Alt for mange piger lever i stilhed med blødersygdom uden at få en diagnose og behandling. Brochuren Hvor er Mary? er udarbejdet af Danmarks Bløderforenings svenske søsterforening Förbundet Blödsjuka i Sverige, og er netop blevet oversat til dansk.

I brochuren følger man den fiktive hovedperson Marys erfaringer med at blive diagnosticeret med blødersygdommen von Willebrand, efter at have kæmpet med voldsomme menstruationer og næseblod. Brochuren giver også gode råd om, hvordan man skal forholde sig, hvis man får kendskab til en pige med blødningstendenser.

Du kan bestille og downloade brochuren her»

Brochuren er oversat til dansk med støtte fra Shire, CSL Behring og Octapharma. Tak for støtten!

Skema til registrering
Det kan være svært at vide, hvor meget man bløder i løbet af sin menstruation. Til pjecen følger et skema, hvor man kan registrere, hvor kraftig menstruation, man har. Her kan blandt andet noteres smerter og antal bind og/eller tamponer pr. dag.

Du kan downloade blødningsskema og vejledning her»

Svensk hjemmeside til inspiration
Pjecen er baseret på historier fra kvindelige medlemmer af  Förbundet Blödsjuka i Sverige. Den svenske forening har som led i et større kvindeprojekt også udarbejdet en hjemmeside, hvor personhistorierne kan ses på video og hvor man kan læse mere om kvinder og blødersygdom. Hjemmesiden er også på engelsk.

Læs mere her»

Udgivet: 20-06-2017