Ny pjece: Blødninger kan skyldes von Willebrands sygdom

Danmarks Bløderforening har netop udgivet pjecen Blødninger kan skyldes von Willebrands sygdom. Pjecen henvender sig til læger og skal være med til at sprede kendskabet til blødersygdommen.

Von Willebrands sygdom er den mest almindelige blødersygdom, og man mener, at op mod 1 procent af befolkningen har sygdommen. Alligevel er der indtil videre kun omkring 400 danskere, der er blevet diagnosticeret.

Derfor har Danmarks Bløderforening udarbejdet pjecen Blødninger kan skyldes von Willebrands sygdom. Pjecen henvender sig til læger og andet fagpersonale, der kan være med til at sikre, at kvinder og mænd, der lider af uforklarlige blødninger på grund af udiagnosticeret von Willebrands sygdom, får stillet den rigtige diagnose og dermed får en behandling, der forbedrer deres sikkerhed og livskvalitet.

Pjecen er udarbejdet af Danmarks Bløderforening i tæt samarbejde med overlæge Lone Hvitfeldt Poulsen, Center for Hæmofili og Trombose, Aarhus Universitetshospital, Skejby.

Hvad er von Willebrands sygdom?
Von Willebrands sygdom skyldes, at man enten har for lidt - eller slet intet - af den størkningsfaktor, som hedder von Willebrand-faktor. Det kan også være, at man har faktor nok, men at den er forkert opbygget. Når der er noget galt med von Willebrand-faktoren, tager det længere tid for en blødning at standse.

Von Willebrands sygdom er ikke kun én sygdom, men mange forskellige. Normalt skelnes der mellem tre hovedtyper: type 1, type 2 og type 3. Typerne afhænger af, hvordan von Willebrand-faktoren fungerer, og hvor meget der findes af den.

Både kvinder og mænd kan have von Willebrands sygdom. Men kun få er klar over, at de har sygdommen, og kun få kender mulighederne for behandling. Nogle får ofte næseblod, men har lært at leve med det. Andre døjer med kraftige menstruationer uden nogensinde at blive behandlet, for "det ligger bare til familien".