Sådan gik World Hemophilia Day

Fredag den 17. april var Danmarks Bløderforening med til at markere åbningen af fotoudstillingen Faces of Hemophilia på Nytorv i anledningen af World Hemophilia Day. Her kan du se billeder fra dagen og læse mere om, hvordan åbningen og foreningens åbent hus-arrangement foregik.

Den danske fotograf Jesper Westley har i en årrække været med, når fonden Novo Nordisk Haemophilia Foundation har arbejdet for at forbedre forholdene for blødere i en række udviklingslande. Jesper Westley har dokumenteret fondens arbejde, og i anledningen af World Hemophilia Day den 17. april i år, er billederne blevet samlet til en fotoudstilling på Nytorv i centrum af København.

Fotoudstillingen Faces of haemophilia kan ses på Nytorv i centrum af København frem til den 17. maj 2015.

Fotoudstillingen bærer navnet Faces of haemophilia og kan ses på Nytorv frem til den 17. maj 2015. Billeder fra fotoudstillingen kan også opleves online her »

Reception og åbning
Danmarks Bløderforening var inviteret med til at markere åbningen af fotoudstillingen og World Hemophilia Day.

Novo Nordisk Haemophilia Foundation afholdt indledningsvist en mindre reception på en cafe nær Nytorv, hvor blandt andre formand Terkel Andersen var inviteret til at fortælle om Danmarks Bløderforening og foreningens arbejde.

Formand for Danmarks Bløderforening Terkel Andersen fortalte om Danmarks Bløderforening og foreningens arbejde på en café nær Nytorv.

Udover Terkel Andersen talte blandt andre Kåre Schultz fra Novo Nordisk Haemophilia Foundation, James Kago fra den kenyanske bløderforening og fotografen Jesper Westley.

Fra venstre ses Kåre Schultz og Susanne Brandl fra Novo Nordisk Haemophilia Foundation, Dr Kibet Shikuku og James Kago fra den kenyanske bløderforening, Terkel Andersen fra Danmarks Bløderforening og fotografen Jesper Westley.

Fotoudstillingen på Nytorv blev åbnet med pomp og pragt og en ballonopsendelse.

Jesper Westley, James Kago, Kåre Schultz, Dr Kibet Shikuku og Terkel Andersen åbner fotoudstillingen på Nytorv.

Ballonopsendelse på Nytorv

Der var mange interesserede, der kiggede på fotoudstillingen på Nytorv.

Åbent hus i Danmarks Bløderforening
Efterfølgende inviterede Danmarks Bløderforening til åbent hus i lokalerne på Kompagnistræde. Receptionen blev besøgt af såvel medlemmer, sundhedspersonale, samarbejdspartnere og repræsentanter fra medicinalindustrien.

Medlemmer, læger, samarbejdspartnere og repræsentanter fra medicinalindustrien mødtes til åbent hus i Danmarks Bløderforening.

World Hemophilia Day er den internationale opmærksomhedsdag for blødersygdomme. Dagen markeres hvert år den 17. april, fordi grundlæggeren af verdensorganisationen, Frank Schnabel, er født denne dag. Læs mere på www.worldhemophiliaday.org.