Skejby ensretter ordning med udsendelse af blødermedicin

Fremover er det Hospitalsapotekets Logistikafdeling, Team for Vederlagsfri Medicin, som vil håndtere udlevering og forsendelse af medicin til behandling af blødersygdomme.

Tidligere har blødere tilknyttet Skejby fået leveret blødermedicinen med PostNord, men fremover vil det meste blødermedicin blive leveret med en fragtmand. Det er også fortsat muligt selv at hente medicin direkte på Hospitalsapoteket.

Alle, der bestiller medicin, vil blive ringet op at Hospitalsapoteket forud for den første levering.

Levering og modtagelse

Man vælger selv hvilken adresse, man vil have medicinen leveret til. Man kan fx få medicinen leveret til sin arbejdsplads, hvis det er mest praktisk. Det er nødvendigt, at der er nogen til at tage imod medicinen, når den ankommer. Blødermedicin koster så mange penge, at det ikke er forsvarligt at stille den uden opsyn.

Man kan også selv hente medicinen på Hospitalsapoteket, Nørrebrogade 44, bygning 17, 8000 Aarhus C. Medicinen kan afhentes på hverdage mellem kl. 8:00- 15:00. Der er to gratis parkeringspladser lige foran apoteket som er reserveret til patienter der afhenter vederlagsfri medicin.

Syv dages frist

Fremover skal blødermedicin bestilles senest 7 dage før, man ønsker medicinen leveret. Op til jul, påske og ferier må man meget gerne bestille faktormedicin senest 14 dage før, man ønsker medicinen leveret.

Det giver hospitalsapoteket mulighed for at nå at få netop det antal pakker hjem, som patienten har brug og undgå at medicinen er i restordre hos leverandøren. Samtidig vil apoteket kunne planlægge chaufførens rute bedre.

Der bliver ikke ændret på den måde, hvorpå medicinen bestilles. Blødermedicin skal stadig bestilles gennem hæmofilicentret.

Ved bestilling bedes du oplyse hvilken dato, du senest skal modtage medicinen. Hvis du ønsker at modtage en sms eller en mail på leveringsdagen, skal du bede hæmofilicentret om at videregive dit mobilnummer og/eller mailadresse til hospitalsapoteket.

Skærpede krav og ensretning af arbejdsgange

Baggrunden for ændringen er skærpede krav til temperaturovervågning ved transport af lægemidler. Fremover vil kølemedicinen derfor ikke blive leveret i flamingokasser med køleelementer. De patienter, der er vant til, efter aftale med hæmofilicentret, at opbevare al/noget kølemedicin ved stuetemperatur, kan selvfølgelig fortsætte med det.

Samtidig er udbringning dyrt og regionen arbejder løbende på at opnå en mere rational håndtering samtidig med, at man gerne vil sikre, at alle patienter, der modtager vederlagsfri medicin direkte fra Hospitalsapoteket i Region Midtjylland, tilbydes samme service.

Erfaringer fra Sjælland

Lignende ordning blev indført i 2017 for blødere på Sjælland. Der arbejdes i øjeblikket nationalt på at gøre udbringning af vederlagsfri medicin mere effektiv.  I Bløderforeningen følger vi udviklingen og vil meget gerne høre om jeres erfaringer med den nye ordning og ønsker til fremtidige løsninger.

Har du spørgsmål om udsendelse af blødermedicin skal du kontakte dit hæmofilicenter. Se kontaktoplysninger her >>

Udgivet: 19-06-2019

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.