Skiftedag i foreningen

Efter 32 år ved roret har Terkel Andersen valgt at stoppe som formand for Danmarks Bløderforening. Ny formand bliver Jacob Bech Andersen.

Formanden for Danmarks Bløderforening gennem 32 år Terkel Andersen valgte ikke at genopstille til bestyrelsen ved bløderforeningens årlige generalforsamling den 23. april 2017. Ny formand bliver foreningens tidligere næstformand 41-årige Jacob Bech Andersen, der ligesom Terkel Andersen, er bløder i svær grad.

Med Terkel Andersens stop i Danmarks Bløderforening er det farvel til en fremtrædende figur i kampen for danske bløderes behandling og rettigheder. Mange vil sikkert huske Terkel Andersens store rolle i den tragiske hiv-sag, der dominerede dansk sundhedspolitik i 1980’erne.

"Det har været en stor ære at stå i spidsen gennem 32 år som formand for en forening, der står respekt om derude, og som har vist overskud og nøgternhed, selv når ingenting længere kunne tages for givet. Det er ikke uden vemod, at jeg har valgt at stoppe, men tidspunktet er det rigtige, og heldigvis står der mange gode og yngre kræfter klar til at køre Danmarks Bløderforening godt videre,” siger den afgående formand Terkel Andersen.

Bestyrelsen i Danmarks Bløderforening har efter en konstituering den 6. maj 2017 valgt følgende personer til tillidsposterne i bestyrelsen:
Formand: Jacob Bech Andersen
Næstformand. Tem Folmand
Kasserer: Christian Krog Madsen

Den nyvalgte formand i Danmarks Bløderforening siger:

”Først og fremmest vil jer gerne sige tak til Terkel Andersen for en helt utrolig – ja nærmest umenneskelig – indsats for vores forening og sjældne sygdom. Terkel efterlader en stærk og innovativ patientforening, som man kun kan være ualmindelig stolt af at repræsentere. Selvom behandlingen for danske bløderpatienter er god i vores generation, er der er fortsat brug for en stærk forening og der er stadig sværdslag, der skal kæmpes. Det glæder jeg til at tage fat på sammen med den øvrige bestyrelse, administrationen og de mange frivillige kræfter i Danmarks Bløderforening,” siger Jacob Bech Andersen.

Foreningen tager officielt afsked med Terkel Andersen tirsdag d. 9. maj 2017, hvor der samtidigt bliver sagt goddag til den nye formand Jacob Bech Andersen. Receptionen finder sted kl. 15.30-18.00 i Danske Patienters mødelokale på Kompagnistræde 22, 1. sal, 1208 København.

Udgivet: 09-05-2017