Stafetten er givet videre

Tirsdag d. 9. maj var det skiftedag i Danmarks Bløderforening. Efter 32 år ved roret takkede Terkel Andersen af og gav stafetten videre til Jacob Bech Andersen.

Medlemmer, samarbejdspartnere og tidligere ansatte var mødt frem for at sige farvel og goddag til 2 x Andersen. Det blev en eftermiddag med mange gensyn og gode taler.

I sin tale overbragte den yngre Andersen en meget personlig tak til den ældre Andersen på vegne af alle foreningens medlemmer:

- Tak fordi du var der på det helt rigtige tidspunkt i 80’erne, hvor vi alle var i knæ og dér allermest havde brug for en person som dig. Tak fordi du havde energi og engagement til at fortsætte med at udvikle foreningen og kæmpe for vores behandlingsmuligheder. Og tak for et ualmindeligt godt samarbejde og venskab.

Birthe Byskov Holm, formand for Sjældne Diagnoser, fulgte op ved at takke på vegne af alle danske sjældne. I sin tale takkede hun Terkel gennem mange år at have været primus motor i oprettelsen af flere af de organer, der i dag taler de sjældnes sag både nationalt og internationalt, som fx Sjældne Diagnoser i Danmark og Eurordis, som Terkel har været formand for siden 2003.

Som (pensioneret) repræsentant fra embedsværket takkede Marianne Jespersen, tidl. overlæge i Sundhedsstyrelsen, også Terkel for at være en sober (og stædig) forhandler og samarbejdspartner. Den tilgang, som Danmarks Bløderforening med Terkel Andersen ved roret har haft til samarbejde med myndighederne, har banet vejen for, at patientforeninger i dag inddrages som respekterede aktører.

Der var også personlige hilsner fra medlemmer og andre, der har fulgt Terkel gennem mange år. Terkel selv gav stafetten videre ved at overrække den nye formand en hammer, da det er Terkels erfaring, at man som formand nogen gange må slå tingene fast. Han overrakte også en god flaske med formaning om at huske at der også er en familie, som skal huskes, især når møderne trækker ud.

Terkel sluttede af med en vigtig læresætning til den nye formand om, at den der går i andres fodspor aldrig kommer foran. Samtidig er det vigtigt – ikke mindst i forhold til blødernes egen historie – at huske, at både vores egen forening og det internationale blødersamfund står på skuldrene af ildsjæle, der gennem deres virke i deres egen tid, har banet vejen for bedre vilkår for alle blødere.

Ny formand – nye tider

Jacob Bech Andersen er 41 år gammel, bløder i svær grad og har trådt sine barnesko i foreningen blandt andet på flere sommerlejre. Han er uddannet journalist og er i dag redaktør af Danmarks Idrætsforbunds magasin Idrætsliv.

I 2005 blev Jacob valgt til bestyrelsen hvor han siden 2011 har varetaget næstformandsposten sammen med Tem Folmand.

Som medlem af forretningsudvalget har Jacob bistået de senere års organisationsændringer og bidraget til medlemsbladet Blødernyt, som han i dag er redaktør for.

Jacob har også været en af de drivende kræfter i foreningens nye netværk for blødere i alderen 30-49 år - ”de unge gamle”.

Privat er Jacob gift med Hanne og far til Lea på 8 år og Samuel på 5 år.  Familien bor i Solrød.

Udgivet: 11-05-2017