Stikketræning på AUH for bløderbørn

Hæmofili teamet i Børn og Unge på Århus Universitetshospital afholder onsdag d. 4. december 2019 en temaeftermiddag om oplæring i at stikke og give faktormedicin uden brug af injektionsport.

Forældre - med og uden erfaring i at stikke intravenøst - er meget velkomne til arrangementet. Her vil der blive givet introduktion til, hvordan man starter stikketræning op og givet gode tips til, hvordan man kan optimere færdigheder hos forældre og børn, der allerede kan stikke og give medicin i blodårene. Store drenge/unge, der selv skal/er i gang med at stikke, er også velkomne.

Se programmet her >>

Tilmelding

Arrangementet afholdes onsdag d. 4. december fra kl. 16.30-18.15. Adressen er Aarhus Universitets Hospital, Palle Juul Jensens Boulevard 99, 8200 Aarhus N, Lokale:  F2291-105, Krydspunkt F206, Indgang F. Tilmelding sker ved at ringe til sygeplejerske Camilla Soelgaard på Børn & Unge Klinik på telefon 78456116 i telefontiden eller til sekretæren på telefon 78451662 mellem kl. 10-12. Tilmelding senest 27 november 2019.

Baggrund

I Børn og Unge på Århus Universitetshospitalet vil hæmofili teamet det næste års tid have et øget fokus på stikkeproblematikker og fremme oplæringen i injektion af medicin uden brug af port eller CVK. Der vil samtidig blive sat øget fokus på forebyggelse og behandling af stikkeangst hos børn med hæmofili. Erfaringer fra andre hæmofilicentre i Europa viser, at forældre relativt tidligt kan oplæres i at stikke og injicere medicin i børnenes blodårer. Formålet med denne temaeftermiddag er, at forældre til børn med hæmofili skal træne at stikke i blodårene på arme/hænder og få gode råd til at overkomme frygt for nåle.

Udgivet: 12-11-2019