World Hemophilia Day 2017: Kvinder er også blødere

Fredag den 30. september er international opmærksomhedsdag for ITP. Vær med til at sprede kendskabet til sygdommen ved at bære lilla og bruge hashtagget #ITPaware.

I 2010 stiftede den amerikanske ITP-organisation Platelet Disorder Support Association (PDSA) den internationale opmærksomhedsdag for ITP. Siden da har lande over hele verden markeret dagen den sidste fredag i september. I år er nationale bløder- og ITP-foreninger verden over gået sammen om at danne International ITP Alliance.

Formålet med den globale alliance er at stå sammen som talerør for ITP patienter og pårørende over hele verden. Alliancen arbejder for at skabe større forståelse for ITP ved at nedbryde fordomme og oplyse om sygdommen og livet med den.

Skab opmærksomhed om dagen og sagen

En del af den internationale kampagne handler om at vise, hvor globalt udbredt ITP er. Du kan være med ved at hente og printe skiltet Global Awareness Month Sign her».

Skriv land/by på skiltet, tag lilla tøj på, og del dit billede på facebook, Twitter, Instagram og brug hashtagget #ITPaware.

Bløderforeningen opfordrer igen i år alle til at bære lilla på dagen. Tanken er, at den lilla farve kan være en samtalestarter på arbejdspladsen, på studiet eller i vennekredsen til at fortælle om ITP, der ofte er en skjult sygdom for omgivelserne.

Besøg www.globalITP.org for mere information om ITP og ITP-kampagnen.

Bløderforeningen ønsker alle en rigtig god ITP-dag.