World AIDS Day 2016

Den 1. december er det World Aids Day. Dagen hvor tankerne går til dem, der blev ramt af og har mistet til sygdommen.

Den 1. december er det World Aids Day, der har været en årlig international mærkedag siden 1988. Det er dagen, hvor man verden over sætter fokus på hiv og aids. I 1980erne blev 91 danske blødere – børn, unge og voksne – smittet med hiv gennem deres faktormedicin.

Traditionen tro markerer Bløderforeningen dagen ved at invitere netværket af positive blødere til julefrokost.

Læs meget mere om blødersagen her»

Sagen må aldrig blive glemt

Blødersagen står som en kæmpe stor advarselstrekant i dansk medicinal- og samfundshistorie og må ikke glemmes. Derfor har Bløderforeningen i et åbent brev fra den 28. november advaret Folketingets Sundhedsudvalg om, hvad afviklingen af den såkaldte NAT-screening kan have af konsekvenser.

Med finansloven 2017 har regeringen nemlig besluttet af afvikle NAT-screeningen, der udgør den ene af to screeninger af dansk donorblod. NAT-screeningen er en test for hiv og hepatitis B og C, og afviklingen ventes at give en årlig besparelse på cirka 30 millioner kroner.

I brevet skriver foreningen blandt andet, at; ”…i respekt for de danske blødere, der blev smittet med hiv og hepatitis C som konsekvens af et ineffektivt beredskab til at screene for vira, vil Danmarks Bløderforening med denne henvendelse udtrykke bekymring i forhold til planerne om at afvikle NAT-screening.”

Læs resten af brevet her»

I dag behandles de fleste danske blødere med syntetisk fremstillet faktormedicin, hvorfor risikoen for pådragelse af virus ved bløderbehandling i Danmark er begrænset.