World Hemophilia Day 2017: Kvinder er også blødere

Bløderverdenen har traditionelt set været temmelig mandsdomineret, men de senere år er der kommet stigende fokus på kvinder og blødersygdom. Gynækolog og hæmofilisygeplejerske opfordrer kvinderne til at tage hånd om deres blødersygdom.

I år har World Federation of Hemophilia (WFH) valgt at sætte fokus på piger og kvinder med blødersygdom, og Bløderforeningen støtter op om det fokus. For der er stadig alt for mange kvinder, der går rundt med problematikker, som hverken diagnosticeres eller behandles.

Blødersygdom er ikke kun hæmofili. Og det er ikke kun mænd, der har blødersygdom. Mange – både bærere og kvinder med von Willebrand, ITP og de meget sjældne blødersygdomme – har udfordringer, der er relateret til deres blødersygdom, og som har stor påvirkning for hverdagslivet for den enkelte pige eller kvinde.

For kvinder er symptomerne i hverdagen ofte:

• menstruation i mere end 7 dage
  • meget kraftig blødning, der begrænser ens dagligdag og sociale liv
  • blodklatter (propper/koaler) større end en 2 krone
  • skifter tampon eller bind hver 2. time eller oftere (også om natten)
  • et lavt jernindhold i blodet eller er blevet behandlet for blodmangel (anæmi)

Kraftig menstruation kan også skyldes andet end en blødersygdom. Derfor er det vigtigt også at se på andre symptomer, hvis der er mistanke om en blødersygdom. Symptomerne er:

• let til store blå mærker
  • længerevarende spontane næseblødninger
  • længerevarende blødning fra sår
  • tandkødsblødning/kraftig blødning ved tandekstraktion
  • kraftig/transfusionskrævende blødning ved operation og efter fødsel

Læs mere om kvinder og blødersygdom på WFH’s hjemmeside her»

Det handler om at få sit liv som kvinde tilbage

Gynækolog Margit Dueholm fra Gynækologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital opfordrer alle kvinder med blødningsproblemer til at søge hjælp:

- Det handler om at få sit liv som kvinde tilbage. Hvis behandlingen ikke virker, så skal du ikke blive ved! Man skal ikke gå i flere måneder eller år og vænne sig til de kraftige blødninger. Så må vi finde en anden løsning, siger Margit Dueholm til BløderNyt.

Læs BløderNyt her»

Det er Margit Dueholms udgangspunkt, at kvinder med blødersygdom skal kunne leve et helt almindeligt liv uden bekymringer om deres underliv. Samtidig slår hun et slag for, at helt unge piger med blødningsproblemer ikke skal gennemgå gynækologiske undersøgelser:

- De helt unge piger, der endnu ikke har haft deres seksuelle debut, skal ikke udsættes for gynækologiske undersøgelser. Der er ikke noget galt med deres underliv, udover at de bløder, siger hun.

Der er hjælp at hente

Inger Adamsen er sygeplejerske på Center for Hæmofili og Trombose på Aarhus Universitetshospital, og hun opfordrer også kvinder med blødningsproblemer til at opsøge hjælp i stedet for at ignorere problemerne:

- Mange kvindelige bærere bruger al deres energi og fokus på deres bløderbørn og har nok en tendens til at glemme sig selv. De slår deres egne symptomer hen og døjer med blødningsproblemerne i stilhed. Men der er god hjælp at hente i hæmofilicentret, siger Inger Adamsen til BløderNyt.

Interviewet med Margit Dueholm og Inger Adamsen er af Maria Christensen og bragt i Blødernyt 2/2014