World Hemophilia Day den 17. april

Søndag er det World Hemophilia Day – dagen, hvor mennesker verden over sætter fokus på blødersygdomme.

I år markeres World Hemophilia Day under mottoet Behandling til alle – Treatment for all. For der er stadig stor ulighed i mulighederne for diagnosticering og behandling for verdens blødere.

Fortaler for mexicanske blødere

Behandling til alle var også budskabet, da næstformand Jacob Bech Andersen og Theis Bacher fra Danmarks Bløderforening torsdag d. 14. april mødtes med mexicanske læger og repræsentanter fra det mexicanske sundhedsministerium i anledning af den mexicanske præsidents statsbesøg i København.

Her kunne den danske bløderforening fortælle, hvordan effektiv (forebyggende) behandling og mulighed for hjemmebehandling har gjort en verden til forskel for danske blødere, hvis levealder og beskæftigelsesfrekvens i dag ligger tæt på resten af befolkningen. Samtidig opfordrede foreningen til bedre behandlingsmuligheder for blødere i Mexico hvor langt fra alle har adgang til faktormedicin. Mens man i Danmark årligt anvender ca. 5-6 Faktor VIII IU pr. indbygger bruger man i Mexico 1,2 Faktor VIII IU pr. indbygger.

Fortæl din historie

Verdensorganisationen World Federation of Hemophilia (WFH) markerer dagen ved at invitere mennesker med blødersygdom, pårørende og behandlere fra hele verden til at fortælle deres historie via WFH’s website. Formålet hermed er at kunne dele historier fra hele verden og derved sætte fokus på de forskelle i behandlingen, der findes fra land til land.

Du kan fortælle din historie og læse mere om World Hemophilia Day på www.worldhemophiliaday.org.

Bær rødt

Traditionen tro kan du også markere dagen ved at bære rødt. Det kan være en rød butterfly, røde negle eller rød trøje i dagens anledning. Ved at tage rødt på er du med til at sætte fokus på World Hemophilia Day, og måske det kan åbne en samtale omkring blødersygdomme med nogle, der ellers ikke kender til sygdommen?

Rigtig glædelig World Hemophilia Day til alle!