Sagsbehandlingen på handicapområdet skal løftes

Flere undersøgelser peger på, at forældre til børn med handicap eller mennesker med handicap alt for tit oplever, at de ikke får den rigtige hjælp, støtte, rådgivning og vejledning af kommunen. I undersøgelser, som Danske Handicaporganisationer (DH) og foreningen For Lige Vilkår har fået udarbejdet, fremgår det, at mødet med systemet ikke altid lever op til de forventninger, som vi som samfund har, når mennesker med handicap eller forældre til børn med handicap rækker ud efter hjælp hos kommunerne.

I et debatindlæg i Altinget d. 27. april sætter DH’s formand Thorkild Olesen og medstifter af foreningen For Lige Vilkår Pernille Baungaard ord på, hvordan udfordringerne opleves og giver deres bud på løsninger, der kan gavne både familierne og sagsbehandlerne.

Læs debatindlægget på Altingets hjemmeside >

Alliance skal finde fælles løsninger
Udfordringerne og løsningerne tager DH med i den nye alliance, som paraplyorganisationen har indgået med KL og repræsentanter fra kommunerne. Derudover har blandt andre Dansk Socialrådgiverforening, Ligeværd, Den Uvildig Konsulentordning på Handicapområdet, Institut for Menneskerettigheder, Børne- og Kulturchefforeningen, Socialchefforeningen, HK Kommunal og Det Centrale Handicapråd også takket ja til at være med.

Ambitionen er, at alliancen skal komme med konkrete, fælles svar på, hvordan samarbejdet og tilliden mellem kommune, borger og pårørende styrkes. Alliancen skal også finde svar på, hvordan faglighed i sagsbehandlingen sikres, og hvordan flere borgere oplever at få den rette afgørelse om hjælp første gang.

Læs mere om alliancen på DH’s hjemmeside >

Udgivet: 3. maj 2021