World Hemophilia Day 2023

D. 17. april markeres World Hemophilia Day over hele verden. World Hemophilia Day er en international opmærksomhedsdag for blødersygdom og i den anledning deler vi en historie om Anna, der først blev diagnosticeret med von Willebrands sygdom i en alder af 22 år.

World Hemophilia Day er en international opmærksomhedsdag for blødersygdom og en dag, hvor mennesker over hele kloden sætter spot på blødersygdom, for at udbrede kendskabet til de forskellige blødersygdomme og gøre opmærksom på behovet for bedre adgang til behandling for alle klodens bløderpatienter.

En lang vej til en diagnose
Verden over har blødersamfundet siden 1989 markeret dagen d. 17. april, og i år markerer vi dagen ved at dele Annas historie om, hvordan det er pludselig at få at vide, at man har en blødersygdom som 22-årig.

Artiklen er udgivet på foreningens hjemmeside om kvinder og blødersygdom: www.blødtigennem.dk, men ikke kun danske læsere får mulighed for at læse om Annas lange vej til en diagnose. For hendes fortælling bliver også delt på den populære menstruations-tracking-app, Clues, hjemmeside.

Læs artiklen hos Clue her >

Der skal lyde stor tak til Anna for at dele sin historie og til Clue for at være med til at sprede kendskabet til blødersygdom hos kvinder!

Vær med til at markere dagen

Du kan være med til at markere dagen på Instagram. Skab opmærksomhed omkring blødersygdom ved at bære rødt på World Hemophilia Day. Det kan være alt fra en bluse, et par sko, en hat, neglelak eller måske en butterfly. Den iøjnefaldende farve kan være en samtalestarter og give anledning til at fortælle om blødersygdom.

Del et billede på de sociale medier, hvor du bærer rødt for at skabe opmærksomhed på dagen virtuelt.

Del dit billede med os, ved at bruge hashtagsene: #WorldHemophiliaDay og #WHD2023

Glædelig World Hemophilia Day!

Udgivet: 17. april 2023

At få en diagnose var en lettelse

Anna har i en stor del af sit liv levet med voldsomme menstruationer, blå mærker, mystiske blodsprængninger og en stor frygt for at bløde igennem. Hun har længe vidst, at hendes krop ikke opførte sig som alle andres, men først da hun var 22 år, fandt hun ud af hvorfor: Anna har en blødersygdom.

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.