Beretning fra 30+ weekendtur 2023

D. 16.-17. september mødtes en flok på 12 blødere midt i livet til weekendseminar nær Middelfart.

Den skønne natur ved Hindsgaul uden for Middelfart dannede rammen om dette års 30+ weekend, hvor det gennemgående tema var fysisk aktivitet. Vi lagde fint fra land med en havkajaktur på Gamborg fjord i nærmest perfekte forhold for en flok nybegyndere udi kunsten at sejle kajak. Solskin, vindstille og over 20 grader fås vist ikke bedre i midten af september. Nogle var også en tur i vandet – frivilligt eller ufrivilligt.

Resten af weekenden foregik på konferencecenter HUSET.

Vi lagde ud med den traditionsrige omgang "bordet rundt", hvor vi tager pulsen på, hvordan det går med helbredet, behandling og livet generelt. En anledning til at få vendt udfordringer, som er svære at tale om med sine ikke-bløder venner.

Motionstemaet fortsatte med en walk-n-talk gåtur gennem Hindsgaul slotspark til Lillebælt.

Lørdag aften indtog vi slyngelstuen i kælderen, hvor der blev spillet billard og fortalt røverhistorier til et godt stykke ud på natten.

Søndag var fokus på motion og styrketræning. I en gruppe med ganske mange dårlige eller fikserede led, kan det være svært at lave øvelser på traditionel vis. Vi havde besøg af en lokal fysioterapeut, som med smittende entusiasme fik alle i gang med at lave øvelser for de store muskelgrupper og de udsatte led som hofter, knæ og ankler. Udstyret med elastikker, stole og borde var vi på 1,5 time gennem en lang række øvelser, som man nemt kan lave hjemme. Alle gav den fuld gas, og man kunne undervejs ane sveddråberne på panden hos de fleste. Deltagerne blev udfordret til i ugen efter at dele korte videoer, hvor de var i gang med træning. Det blev til ganske mange videoer, billeder og heppen i Facebook-gruppen.

Vi rundede weekenden af med evaluering og forslag til næste års arrangement. For også at få input fra dem, som ikke var med denne gang, vil vi lave en lille spørgeskemaundersøgelse i Facebook-gruppen.

Det var som altid en utroligt sjov og lærerig tur, hvor der både var tid til at genkalde højdepunkter fra gamle bløderlejre og skabe nye minder.

Skrevet af Christian Krog Madsen

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.