Beretning Forældre/børn-seminar 2021

I år blev årets Forældre/børn-seminar afholdt på Legoland Hotel og Konference i Billund. I alt 40 børn og 40 forældre var tilmeldt arrangementet som var fyldt med interessante indslag, debat og erfaringsudveksling.

Specialeansvarlig sygeplejerske Maj Friberg Birkedal ved Rigshospitalet havde et oplæg om patientuddannelse, tilpasset børnenes alders- og udviklingstrin. Et program specielt udviklet til børn og unge med blødersygdomme, hvor omdrejningspunktet er ræven Bobbi.

Der var også oplæg om et ny spørgeskema målrettet børn med ITP og deres familier: Kids' ITP Tools

Traditionen tro var der stikkeskole for alle der havde lyst. Der var mange, både voksne og børn, der prøvede at stikke i den nye stikkearm. Stikkearmen blev ved samme lejlighed døbt Olli, efter Legolands maskot. Flere børn og voksne øvede også stikketeknik i rigtige arme.

Tem Folmand, næstformand i Danmarks Bløderforening og lejrchef på bløderlejren gennem ca. 20 år, holdt oplæg om bløderlejren i 2021: En lejr med i alt 23 børn med blødersygdom, hvor af 9 børn var med for første gang. En lejr hvor der de sener år er blevet tradition for, at de unge med blødersygdomme tilslutter sig lejren midt på ugen. Tre unge drenge svarede også på spørgsmål fra forældrene. En indlevende fortælling om en fantastisk og unik lejr for børn med blødersygdomme.

Under seminaret blev der også præsenteret nyt fra foreningen blandt andet den nye film om Axel og hans familie. Forældre blev præsenteret for de værdier Bløderforeningen arbejder ud fra, og forældrene havde mulighed for at sætte ord på de værdier og komme med andre forslag.

Fremtidens hospital blev bygget i LEGO; Hvordan syntes børnene og forældrene det gerne måtte være når man kom på sygehuset? Sideløbende med oplæg for de voksne var der underholdning og hygge for børnene med børnepasserene. Fx fokus på at børn også kan have andre sygdomme som kan være usynlige. Der var plads til masser af fodbold, bordfodboldturnering og kreativiteter i alle afskygninger. Popcorn og film om aftenen. Under seminaret var der også dyst mellem forældre og børn i rundbold, hvor de voksne vandt en kneben sejr.

Rammerne på Hotel Legoland gav en anderledes oplevelse da alle hotelværelserne var udsmykket i diverse LEGO-temaer, som Ninjago, adventure og Lego Friends. Yderligere var opholdsrum pyntet i bedste LEGO-stil, især den store LEGO-bil med lyde blev beundret af mange. Der var Kids Zone med Nintendo, Pool mm., daglige byggekonkurrencer, skattejagt og LEGO-legepladser udenfor.

Søndagen blev sluttet af med en skøn tur i Legoland i strålende solskin, hvor børn og voksne hyggede sig med forlystelser.

Tak for en lærerig og hyggelig weekend.

Skrevet af Lisbeth Bjærre.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.