Beretning fra Forældre/børn-seminar 2012

Fredag den 31. august mødtes forældre og børn i Vejen til Danmarks Bløderforenings årlige forældre-barn seminar. Der var lagt op til en weekend med faglige input, sjove aktiviteter og hyggeligt samvær.

I år fandt forældre-barn seminaret sted på Vejen Vandrerhjem og Sportscenter. Stedet havde mange faciliteter, som vi nød godt af - eksempelvis svømmehal, springcenter og boldhal. Fredag aften efter indkvartering og kagemand fra et af børnene, der havde fødselsdag, var der kort præsentation og update om Bløderforeningens aktuelle udfordringer ved bestyrelsesmedlem Mikael Frausing.

Lørdag morgen var der morgensvømning for de morgenfriske, og efter morgenmaden mens børnepasserne tog sig af vores børn, lagde vi forældre ud med en omgang speeddating, hvor forskellige problemstillinger i forhold til blødersygdomme skulle diskuteres med forskellige ”partnere”. Vi talte bl.a. om, hvordan man taler med sit barn/børn om sygdommen, hvordan man samarbejder med hæmofili-centrene, om tanker, om vores børns fremtid og om hvordan man kan bidrage til at gøre relationer omkring vores børn trygge ved at være sammen med vores børn.

Herefter var der stikkekursus for forældre og børn ved Susanne, der til daglig er sygeplejerske på hæmofili-centeret i Skejby. Susanne havde indvilget i at bruge en lørdag på at køre til Vejen for at lege med nåle sammen med os. Tusind tak for det! Både børn og voksne hyggede sig med nålene og fik gjort sig vigtige erfaringer med dem.

Efter frokost kom bestyrelsesmedlem i Bløderforeningen, Jacob Andersen, og fortalte om sit liv med blødersygdommen. Særligt var der fokus på ungdomsårene. Tusind tak til Jacob for at komme og fortælle - og ikke mindst for at svare på forældrenes mange nysgerrige spørgsmål.

Sidst på eftermiddagen benyttede vi de forskellige muligheder i sportscenteret. Vi sluttede en god dag af med aftensmad og forældrehygge sidst på aftenen.
Søndag sluttede vi af med orientering fra bestyrelsen og evaluering af weekenden.

Det tyder på, at årsmøde og forældre-barn seminaret skal slås sammen fremover og afvikles i én og samme weekend pga. af nedskæringer i Bløderforeningens midler. Vi skal forholde os til, at vi fra januar 2013 starter på en frisk i Bløderforeningen med nye og færre ansigter i sekretariatet samt anden arrangementsstruktur hen over året. Det kan blive godt med tiden, men vil med stor sandsynlighed give nogle fejl og misforståelser i begyndelsen.

Evalueringen af weekenden lød på, at der havde været fine og relevante aktiviteter, og at stedet havde været rigtigt godt. Næste år vil vi måske forsøge at dele børn og børnepassere lidt tydeligere op efter alder og forsøge at lave plan for børnepasningen.

Endnu engang en god weekend for familier med sammenlignelige udfordringer.

Nikolaj Fuglsang

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.