Seniorseminar 2021

I weekenden d. 9.-10. oktober 2021 mødtes 10 seniormedlemmer samt deres bedre halvdele på Hotel Opus Horsens til årets seniorseminar.

Weekenden bød på sociale såvel som faglige indslag. Der var også afsat tid til at besøge hotellets velvære-afdeling.

Knogleskørhed
Programmet bestod bl.a. af et oplæg af sygeplejerske Tanja Gaarde Schmidt fra Regionshospitalet i Horsens. Undersøgelser peger på, at mennesker med blødersygdom kan have en særlig risiko for at udvikle knogleskørhed. Det kan skyldes, at mennesker med blødersygdom pga. ledskader dyrker mindre motion. Samtidig øger hepatitis C risikoen for knogleskørhed – en sygdom blødere i 70’erne og 80’erne blev smittet med gennem deres medicin.

Tanja Gaarde Schmidt fortalte bl.a., at mennesker med knogleskørhed kan være bange for at falde og brække knoglerne, eller for at der kommer sammenfald i de skrøbelige ryghvirvler, og de fleste, der har fået diagnosen knogleskørhed, eller er i risiko for at udvikle sygdomme, bliver bange for at røre sig. Det er derfor vigtigt at få brudt den onde cirkel og komme i gang med en passende aktivitet i forhold til knoglernes styrke, for hvis man vil, kan man heldigvis via motion, sund og varieret kost og sund livsstil i øvrigt gerne forebygge afkalkningen af knoglerne.

Bløderapp
Eskild Mads Eskildsen fra Journl Aps holdt et oplæg om den nye bløderapp, hvilket der var stor interesse for og erfaringsudveksling af – også med Journl med henblik på fremtidig udvikling af appen.

Humor i tilværelsen
Der var også et oplæg af Ejvind Nielsen, tidligere præst i 25 år, som underholdte med foredraget ’Humor i tilværelsen’. Som Ejvind Nielsen fortalte og mindede deltagerne om, har humoren flere sider og er af stor betydning i tilværelsen; både den øjebliksbestemte humor, som følger af en munter historie, og den mere stilfærdige, men slidstærke humor, der bygger på et livsgrundlag. Gennem eksempler fra litteraturen og ud fra mange forskellige hverdagssituationer og oplevelser satte Ejvind fokus på humorens betydning i livet, særligt hvor vigtig en betydning humoren har, når man døjer med en kronisk lidelse, som bløderpatienter gør.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.