Beretning fra udflugtsdag og online stikkeskole 2020

Lørdag d. 5. september 2020 mødtes i alt 38 forældre og 42 børn til forældre/børn seminar i hhv. Øst- og Vestdanmark til en familiedag i henholdsvis. Zoologisk Have og Randers Regnskov.

Forældre/børn-seminaret bliver normalt afholdt over en weekend, men grundet risikoen for smitte med Covid19 blev seminaret i år erstattet af en udflugtsdag om lørdagen og en online ’stikkeskole’ om søndagen. Udflugtsdagen var henvendt til familier med bløderbørn og deres søskende og havde to destinationer – én for familier i vest og én for familier i øst. For familier tilknyttet Rigshospitalet gik turen til Zoologisk Have i København. For familier tilknyttet Skejby Sygehus gik turen til Randers Regnskov. Børnefamilier tilknyttet andre afdelinger deltog på den tur, der passede dem bedst geografisk.

En dag i Zoologisk Have

Alle tilmeldte familier ankom til Zoo kl. 10.00 som aftalt, hvorefter næstformand i Danmarks Bløderforening Tem Folmand bød velkommen til en hyggelig dag i Zoo. Under velkomsten blev det aftalt, at hele gruppen af forældre og børn skulle mødes kl. 12.00 ved børnezoos legeplads, hvor gruppen sammen spiste frokost. Familierne fik talt og hygget sig sammen.

Randers Regnskov

9 familier mødtes kl. 10.00 udenfor Randers Regnskov, hvor frivillige på vegne af Danmarks Bløderforening bød velkommen til dagen. Ved ankomst blev både børn og voksne udstyret med røde caps og badges, så de var genkendelige for hinanden inde i den store regnskov, hvilket var et kærkomment tiltag, da det for flere familier var deres første møde med hinanden og deres første tur med Danmarks Bløderforening.

Efter familierne havde hilst på hinanden, udforskede de dyr og natur på egen hånd. Kl. 12.00 mødtes alle igen til fælles frokost. Under og efter frokosten blev der flittigt erfaringsudvekslet om stort og småt. Det er foreningens indtryk, at alle havde en hyggelig dag sammen, hvor der blev sat ansigter på, at også andre familier har samme sygdom og udfordringer som én selv.

Blandt de tilmeldte til besøgsdagen i Øst og Vest var flere ”nye” familier, der ikke tidligere har deltaget i foreningens aktiviteter. Og det kan roligt siges, at et møde i mere uformelle rammer til hyggeligt samvær og erfaringsudveksling var en succes for både store og små.

Udflugt i Randers Regnskov og Zooloisk Have. Foto: Line Buck og Tem Folmand

Online Stikkeskole

Bløderforeningen holdt online-stikkeskole søndag d. 6. september 2020 fra kl. 10.30-12.00. Stikkeskolen var for forældre med fokus på, hvordan man forbereder sit barn og sig selv på, at barnet skal stikkes. Det kan være til blodprøvetagning på hospitalet eller i hjemmebehandling.

Alle tilmeldte fik forud for arrangementet tilsendt en ’stikke-pakke’. Pakken var til at øve sig på proceduren – ikke til at stikke med. ’Stikke-pakken’ indeholdt: 1 stk. af bogen ’KRONISK og længerevarende SYGE BØRN – På hospital og hjemme i familien’ af Sine Lyons, 1 stase, spritservietter, 1 øve-nål og plastre.

Sine Lyons, forfatter til bogen ’KRONISK og længerevarende SYGE BØRN – på hospital og hjemme i familien’, gav gode råd om, hvad man som forældre kan gøre for at forberede sit barn på at blive stukket og fået taget blodprøve. Deltagerne blev også guidet igennem praktiske øvelser i stikkeprocedurer.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.