Beretning fra kvindetur 2022

Dette år var vi 11 kvinder, der mødte op kl. 12 til en dejlig frokost på Fjeldsted til årets kvindetur i Bløderforeningen.

Gensynsglæden var stor blandt flere, og så var vi også i år så heldige, at have et par nye kvinder med. Det er dejligt ukompliceret at komme som ny til sådan et arrangement, for alle er åbne, tager godt imod en, og det er skønt at møde ligestillede, - ja, jeg var ny sidste år, og er blevet hængende.

Efter frokost gik vi til ”vores” mødelokale, hvor vi blev budt velkommen af Lene, og herefter fik vi præsenteret hinanden. Som sidst gik snakken lystigt, og det kan være svært at holde tidsplanen, fordi det faktisk er nogle gode og især vigtige snakke der her er plads til.

Vi så derefter en kort film om Marie Louise, der har ITP. Filmen var på engelsk, men jeg tror alle forstod budskabet, om hvor invaliderende livet med kronisk træthed er, - jo også fordi mange af kvinderne i år, selv havde ITP.  Filmen var dog dejlig positiv, og det er så livsbekræftende at høre om, at trods sygdom, træthed, så formår Marie Louise alligevel at have et godt liv.

Herefter var det tid til tjek ind. Værelserne på Fjeldsted er lækre. Lyse, rummelige og ikke mindst rene, så alle var ganske tilfredse med, hvor de skulle overnatte.

Vi mødtes igen ca. 15 til kaffe og lagkage. Tilbage i ”vores” lokale var det herefter tid til et oplæg omkring kost og velvære ved diætist Maja Toft.

Jeg ville gerne skive, at det havde været et fantastisk oplæg, men det kan jeg desværre ikke. Desværre havde Maja nok ikke helt forstået, hvad det var, vi gerne ville have hende til at tale om, så det blev til 1,5 time med kostpyramider. Den nye kontra den gamle. Når nogle spurgte hvilken kost der kunne give dem mere energi, sørge for de fik nok ernæring, når man sover mange timer i døgnet osv., så var svaret at der måtte man prøve sig frem. Vi fik dog råd om at spise mere kål, rødt kød, osv. Da det indeholder jern.

Vi mødtes igen kl. 18 til en super lækker 2 retters middag. De kan virkelig noget med maden på Fjeldsted, og så går de ind for bæredygtighed, så ikke meget går til spilde. Snakken gik lystigt rundt om bordet.

Efter middagen samledes vi igen i mødelokalet. Heidi fortalte om det sidste nye i Bløderforeningen, og alle var helt enige om, at foreningen har gang i gode tiltag, vi glæder os til bløderappen fungerer perfekt, og at det var dejligt, at komme ”up to date” med hvad der rør sig.

Vi sluttede lørdagen af med kaffe/the, hyggesnakke, ”hangman” spil, med mange grin og gode samtaler.

Søndag mødtes vi igen til morgenmaden, og igen var det virkelig lækker mad. Efter maden fortalte Naja Schouw-Rasmussen om hvad der rør sig internationalt på blødersiden. Det var lidt rystende at høre, at kvinder bliver diagnosticeret så mange år senere end mænd, fordi det stadig er så ukendt, at kvinder kan være blødere. Det er helt sikkert et spændende felt, og en kæmpe indsats der er gang i. Der kom flere gode input og forslag fra deltagerne om, hvad der kan gøres.

Herefter tjekkede vi ud, og brugte tiden ind til frokost på en lang gåtur, hvor man kunne tale om weekenden, hvad havde vi lært, hvad ville vi gerne vide mere om, på kryds og tværs.

Det giver rigtig god mening at Heidi fortæller om Bløderforeningen, og at Naja fortæller om hvad der sker på verdensplan, og dem jeg talte med, ville meget gerne have det som et fast punkt, på disse kvindeture.

Vi sluttede weekenden af med en lækker frokost, - og ja, man spiser meget på sådan en weekend...

Det er min opfattelse, at alle havde haft en dejlig informativ weekend, at vi havde nydt det, og at vi glæder os til næste år.

Skrevet af Mette Liechti.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.