Beretning fra kvindetur 2023

Årets Kvindetur blev holdt i Tisvilde i det nordlige Sjælland d. 9.-10. september på Sankt Helene. Omgivet af flot natur mødtes ti kvinder med blødersygdom (ITP, von Willebrand, hæmofili B, Faktor 11 mangel) til en weekend som bød på gode snakke, faglig samtale om blødersygdom og udvikling af uddannelsesmateriale om menstruation.

Da alle var kommet godt frem, spist frokost, hilst på hinanden, var der urpremiere på hele to nye film fra Danmarks Bløderforening. Den første film handlede om den unge pige Anna’s vej til diagnosen von Willebrand’s blødersygdom. Det er en kort lille film, som efterlader et stort indtryk, da Anna sætter ord og billeder på at trods blødninger og gentagne henvendelser til lægen igennem sin opvækst, bliver hun først diagnosticeret i en alder af 21 år.

Den anden film var en animationsfilm om menstruation. Den viste og fortalte om al den variation som stadig er en normal menstruation, men den beskriver også hvad der ikke er normalt. Den informerede om, at hvis du udover en kraftig menstruation oplever en håndfuld andre symptomer, så er det en god ide at tale med din læge.

Animationsfilmen er en del af den større #blødtigennem-kampagne, som foreningen har kørt de seneste år. Kampagnen har til formål at forbedre vejen til diagnose, behandlingen og støtten til piger og kvinder med blødersygdom. Hvis du ikke har set hjemmesiden www.blødetigennem.dk, så er her en opfordring til at tjekke den ud. Der vil du også kunne finde filmene.

Overlæge Eva Funding fra Rigshospitalet kom på besøg til faglig rundbordssamtale omkring blødersygdom. Deltagerne delte ud af deres erfaringer med at leve med en blødersygdom i dagligdagen og deres oplevelser i kontakten med sundhedsvæsnet. Der var rig mulighed for at stille spørgsmål om de forskelle blødersygdomme som var repræsenteret på dette års kvindetur, hvordan sundhedsoplysninger deles på tværs af sundhedsvæsnet, og hvordan vi kan forbedre diagnosticering og den nuværende standardbehandling af blødninger hos piger og kvinder med blødersygdom.

Efter masser af fagligt input og stof til eftertanke skulle batterierne lades op. I første omgang med frugt, kage og kaffe, og dernæst en gåtur i den varme sensommersol ned til vandet, hvor fødderne kunne køles af. Lørdagen blev afsluttet med middag og gode snakke om det nære og det fjerne og det midt imellem.

Søndag formiddag gæstede Karen Binger Holm, sekretariatsleder i Danmarks Bløderforeningen, Kvindeturen. Med udgangspunkt i animationsfilmen og nogle samtalekort arbejdede vi på indholdet i en værktøjskasse om menstruation målrettet grundskolen (6.-9.klasse), som lærere og sundhedsplejersker kan bruge, når de taler med skoleeleverne om menstruation.

Til slut er der bare at sige, at vi glæder os til at se en masse medlemmer næste år. Du kan allerede nu sætte kryds i kalenderen ved anden weekend af september 2024, hvor Kvindeturen kommer til Vestdanmark.

Skrevet af Naja Skouw-Rasmussen

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.