Beretning fra 50+ seminar 2023

I weekenden d. 9.-10. oktober mødtes 15 seniorer på Nyborg Strand Hotel til en hyggelig weekend.

Da foreningens 50+ blødere og deres ledsagere mødtes i efteråret, venterede der dem en weekend med både sociale såvel som faglige indslag.

Tips til et sund(ere) seniorliv
Det er efterhånden en tradition, at foreningens aktiviteter begynder med en fælles frokost, hvor deltagerne i uformelt lag mødes og hilser på hinanden – og det var da også sådan årets seniorseminar startede ud.

Herefter fik deltagerne besøg af ph.d. Knud Ryom fra Sundhedsfremme og Befolkningssundhed, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet. Knud Ryom holdt oplæg for deltagerne om positive gevinster ved at være fysisk aktiv, og om hvordan man kan forebygge sygdom og skader ved at skabe en sund senior-tilværelse. Noget der er yderst relevant for de ældre blødere, der i mange tilfælde lever med smerter, nedsat funktionsevne og bekymring for, hvad fremtiden bringer af helbredsmæssige problemer. Fysisk aktivitet og en sund tilværelse kan være med til at afhjælpe smerter og forebygge ødelagte led og yderligere nedsat funktionsevne.

Livreddende førstehjælp
Efter Knud Ryoms oplæg og en kort kaffepause, var det tid til at prøve kræfter med et hjerteredderkursus. En af Hjerteforeningens instruktører i selv samme gæstede deltagerne og gjorde dem klogere på, hvordan man udfører livreddende førstehjælp, og hvorfor det er vigtigt at kunne og turde træde til, hvis ulykken er ude. Kurset var noget, der for mange af deltagerne ikke var ny viden, men som var rigtig givtigt at få genopfrisket.

Erfaringsudveksling i afslappende omgivelser
Der var også tid til at udveksle erfaringer om, hvilke udfordringer deltagerne står overfor for tiden. Deltagerne blev delt op i to grupper, én for patienter og én for pårørende. Her fik 50+ blødernes partnere mulighed for at vende, hvordan er det påvirker dem at stå på sidelinjen og danne par med én med blødersygdom? Hvordan er det at leve med en sygdom, man ikke selv har? Samtidig fik bløderne selv mulighed for at tale med ligesindede om, hvad der rører sig hos dem.

Sidste punkt på programmet og en god afslutning på weekenden bestod i en tur i hotellets spa- og velværeafdeling.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.