Beretning fra sommerlejr og Ungecamp 2019

I uge 27 mødtes børn og unge i alderen 7-17 år og 18-25 år med blødersygdom til dette års sommerlejr og Ungecamp. Det hele løb af stablen på Balle Musik- og Idrætsefterskole mellem Vejle og Billund.

Foto af Tem Folmand

Lørdag

Så blev det endelig uge 27 og dermed tid til årets Bløderlejr, som i år foregår på Balle Musik- og Idrætsefterskole, der ligger lige midt mellem Vejle og Billund. Vi er i år 16 blødere ml. 7 og 17, plus de to sygeplejerskers 4 unger og et hold fantastiske medhjælpere. Ja, som noget nyt, har vi i år vores to garvede sygeplejersker Maj og Susanne med hele ugen, dels for at have endnu mere fokus på stikkedelen, men også fordi vi alle har haft et ønske om, at ungerne skal have mere læring om deres egen sygdom, det har de to sygeplejersker en plan for. Som altid har dagen været lidt hektisk, der skulle afleveres medicin i stikkerummet, sættes penge i banken, så der kan handles ind i Tinas slikbutik, man skal jo nødig gå sukkerkold i løbet ugen, og helt som det plejer, er der også blevet designet/malet T-shirt af de tre hold til Den Store Bløder Dyst, så alle er klar til ugens discipliner. Men hold op hvor er det skønt at se alle ungerne igen. Og ligeså skønt er det at se et par nye ansigter, nemlig Nisa og Bechet. De er allerede faldet godt til. Nå ja som sædvanlig havde vi lige en fødselsdag at fejre, Carl blev nemlig 12 år i dag – tillykke!

Søndag

Ugens yndlingsaktivitet bliver utvivlsomt de to trampoliner som er i hallen, det er altid et hit hos ungerne og sygeplejerskernes frygt, men der er jo kun Bløderlejr en gang om året. Over middag var det tid for de tre hold Bleed Gangster, Blød Bacon og Girl Power, at kæmpe om vandrepokalen Den Gyldne Kanyle. Ugens første dyst var NERF GUN, det går ud på at skyde det andet hold, med skumpatroner. I kan nok sagtens forestille jer, hvor intense kampene var. Sveden løb af ungerne. Den bedste måde at køle ned på er ved at blive overrasket med et par spande koldt vand over sig, mens man tror, at det er tid til at få taget gruppebillede – og med ét var der dømt vandkamp i det 30 grader fantastiske vejr. Ellers har dagen været hyggelig med bl.a. brætspil og badminton, og nå ja, så havde vi lige endnu en fødselsdag at fejre, Jacob blev nemlig 12 år i dag – tillykke!

Mandag

Efter der har været godt gang i stikkerummet her til morgen, gik turen til Gorilla Parken i Vejle. Efter en times meget teknisk instruktion, og med mulighed for træklatring i 21 meters højde, var der nok nogen, som havde sine tvivl om, hvordan denne dag ville gå – men jeg må bare sige, hold nu k***, hvor er de unger seje! Det med sikkerheden (og den var virkelig i top), lærte de ret hurtigt, og inden man fik set sig om, var der en stor flok Bløder-Aber, der gik, svang og svævede fra træ til træ. Alt i alt et virkelig sjovt sted, hvor ens grænser kunne prøves af.

Ugen igennem sætter Maj og Susanne nogle mål op for de 3 grupper for, hvad man skal kunne eller vide om sin egen sygdom i sin aldersgruppe. I går var det gruppe 1, og her til aften har gruppe 2 haft sin session. Meningen er så, at de i løbet af ugen, skal øve de forskellige ting såsom viden, blande medicin eller stikke sig selv, som så på fredag ender ud i en slags ’eksamen’. Inden sengetid bliver det sidste energi lige skudt af i skolens Mooncar, min gamle krop undres over, hvor de får den energi fra?

Tirsdag

Som en del af den undervisning, vi har mere fokus på i år, blev ungerne i dag undervist i princippet RISE, som står for, Rest (Ro), Ice (Is), Compression (Kompression), Elevation (Elevation). Kort går det ud på, hvad man skal gøre, og i hvilken rækkefølge, hvis man kommer til skade, og når det er gjort, skal man selvfølgelig få noget faktor hurtigst muligt. ’Pludselig’ kom tre helt tilfældige personer til skade, hvorefter de tre hold skulle yde RISE på de tilskadekomne, og her fik fantasien frit spil, hvordan man kan hæve et ben eller køle foden ned med en pose ærter? Senere på aftenen afgør sygeplejerskerne, hvem som klarede opgaven bedst. Point til DSBD fortsatte til eftermiddag, hvor det gjaldt om at få en pilatesbold over midten med hjælp fra andre bolde. Her var Girl Power helt suveræn, ligesom de også vandt RISE-dysten.

Her til aften var det gruppe 3, som der gennemgik deres mål for ugen, det blev også til en god snak, om vigtigheden af at huske at tage sin medicin forebyggende, og helst om morgenen, så bl.a. eventuelle fremtidige ledskader undgås bedst muligt.

Onsdag

Dagen starter med god aktivitet og flere sejre i stikkerummet. Det er fantastisk at se den støtte, de giver hinanden, når de er i stikkerummet. Selvom man ikke selv skal have medicin denne dag, hænger man alligevel ud i rummet, for at se og høre, hvad der sker. Måske kommer man med gode råd, eller også så suger man bare til sig af, hvad der sker. Jeg har sagt det før, men der sker bare noget magisk i det stikkerum.

Mellem kl. 13 og17 er der besøgstid for forældre, og andre som har lyst. Efter forældrene var blevet vist rundt på skolen, banket i badminton og havde set de vildeste akrobatiske spring på trampolinerne, var det tid til endnu en omgang NERF GUN, denne gang var det mellem børnene og de voksne. Trods nogle af forældrene var lidt tilbageholdende fra start, gav de den gas, da de først fik en gun i hånden.

I dag havde vi også fornøjelsen af at have besøg af Bløderforeningens Formand, Jacob Bech Andersen, der under kagen og kaffen, fortalte lidt om foreningen, og om hvordan han på sine Bløderlejrer for mange år siden knyttede venskaber, som holder den dag i dag. Det er også de selv samme venner, han deler erfaringer med, forud for en operation, eller et led som driller. 6-årige Sander var også på besøg, så vi håber, han har lyst til at komme på Bløderlejr til næste år. Han hyggede sig i hvert fald. Tak til alle forældrene for en hyggelig eftermiddag. Flere point kom til regnskabet, da de tre hold dystede i en Kahoot, her deltog ungegruppe også, de kom tidligere på dagen og skal være på lejren til på lørdag, når vi tager hjem. Ungegruppen startede sidste år med at være en del af Bløderlejren, det var bare så hyggeligt, og super fedt for dem, at have flere dage sammen, selvom man er kommet godt op i tyverne. Dette må gerne blive en fast tradition.

Torsdag

Efter endnu flere stærke sejre i stikkerummet, gik turen til det længe ventede Lalandia. Jeg er dog ikke imponeret, dyrt at komme ind, mad og drikkevare er dyrt (man må ikke selv medbringe noget), ovenikøbet laaang kø i boderne, og så var der bare en million mennesker, MEN hvad gør det, når ungerne var vilde med det og sagde, det bare var den fedeste tur. Pladsmanglen blev ikke mindre, da Jakob så en lille pølle svømme rundt i det store bølgebassin, så var det lukket i et par timer (jeg sagde han skulle være gået på toilettet :-) ). Efter aftensmad og optankning i slikbutikken, var det tid til filmaften for gruppe 1 og 2, Ternet Ninja blev den klare favorit. Senere valgte gruppe 3, selvfølgelig at se en gyserfilm, men det var helt i tråd med det natløb, som ungegruppen havde arrangeret for dem. Vi var så 'heldige', at der var en pige, som var død på skolen. Så nu var skolen hjemsøgt af spøgelser, derfor endte natten med gys, chok og en uhyggelig tur på den lokale kirkegård. Jeg håber ikke, at vi vækkede nogen!

Fredag

Ugens sidste dyst skulle afgøres i Høvdingebold og efter hård fight, sved og tårer, endte Girl Power med at vinde den Den Store Bløder Dyst og dermed også den Gyldne Kanyle. Der var selvfølgelig præmier til alle 3 hold, for den store indsats ugen igennem.

Traditionen tro har de 3 grupper ugen igennem øvet til aftenens underholdning, og som sædvanlig er det med højt niveau og masser af grin. Gruppe 1 var forskere med farlige forsøg, hvor ild hovedsageligt indgik, så man til tider var lige ved at ringe til brandvæsenet, men det var spændende, intens og gennemført. Gruppe 2 inddrog os alle sammen med diverse konkurrencer, så deltagerne var virkelig på nogle svære opgaver, lige fra ord der skulle siges med vand i munden, have så mange skumfiduser i munden som muligt, til smagstest af underlige ting. Konkurrencerne var krydret med de tre 'fulde' damer, der tågede rundt til alles fornøjelse. Gruppe 3 var ude i en helt klassisk 'jeg-klæder-mig-ud-som-dame'-konkurrence, tvisten var dog, at de internt skulle dyste i 'Lips Songs'. Kønt var det ikke, men rigtigt sjovt. Maj og Susanne hyldede flere af ugens seje unger for de bedrifter, der er gjort i stikkerummet, mens Kristoffer fik 'Luskeprisen', da han ugen igennem, har fået andre til at stikke ham, af bar' dovenskab. Som sædvanlig har jeg taget en masse billeder i ugens løb, og her til aften så vi flere af billederne i en lang kavalkade til alles fornøjelse. Desværre skal vi i år sige farvel til Danny og Kristoffer, da de begge er 17 år, men jeg har på fornemmelsen, at vi ser dem, som en del af ungegruppen til næste år. Til dem begge var der lavet en billedekavalkade, fra de var med på Bløderlejr for første gang – også til alles fornøjelse.

Lørdag

For tredje gang synger vi lige en fødselsdagssang. Denne gang for Danny, der i dag bliver 18 år, kæmpe tillykke! Ellers er formiddagen gået med at rydde op, snolde for sidste gang i slikbutikken og gøre klar til afrejse. Efter at alle har sagt farvel til hinanden i en rundkreds, kører nogen afsted i Taxa til Vejle station, mens andre bliver hentet af forældrene. Mange tak til sygeplejerskerne og medhjælperne for en fantastisk indsats hele ugen, og tak til alle ungerne og ungegruppen, fordi I bare er så gode at have med på Bløderlejr. Vi har som altid haft en utrolig hyggelig uge. Jeg glæder mig til at se Jer alle til næste år, og sæt allerede nu gerne kryds i kalenderen i uge 28/2020, da vi rykker lejren en uge næste år.

Se nedenfor alle de flotte personlige sejre, som de hver især har opnået i løbet af ugen. Det er bare så stærkt gået!

• Frederik S.: Stukket i arm i stedet for port.
  • Carl: Blandet medicin selv, stukket sig selv.
  • Mikkel: Blandet sin nye medicin og stukket sig selv.
  • Kristoffer: Blandet sin nye medicin og fået andre til at stikke sig.
  • Behcet: Blandet medicin selv, stukket Heffar og stukket sig selv.
  • Marius: Blandet medicin selv
  • Jaden: Blandet medicin selv og blevet stukket i arm
  • Gustav: Blandet medicin selv
  • Jacob: Blandet medicin selv

Skrevet af Tina og Tem

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.