Beretning fra sommerlejr 2022

I uge 27 mødtes 24 børn og unge i alderen 7-17 år med blødersygdom til dette års Sommerlejr. Turen gik i år til Nordsjællands Efterskole i Helsinge. Her ventede et fuldt program med mange aktiviteter som fx Tour de Disc Golf, Stormester a la bløderlejren, en tur på Bakken og selvfølgelig den obligatoriske stikkeskole.

Danmarks Bløderforenings traditionsrige sommerlejr kunne i år fejre 45-års-jubilæum. Sommerlejren er for børn og unge mellem 7 og 17 år med blødersygdom. Der deltager børn med Hæmofili A og B, von Willebrands sygdom, Immun Trombocytopeni (ITP) og ultra sjældne blødersygdomme.

Igen i år var Maj Friberg Birkedal fra Rigshospitalets Hæmofilicenter og Susanne Klit Sørensen, der tidligere har arbejdet på Aarhus Universitetshospitals Hæmofilicenter, med hele ugen – dels for at gennemføre stikkeskolen og for at afholde patientuddannelsen i børnehøjde.

"På Bløderlejren er det vigtigste altid, at alle har en hyggelig uge, og får en masse nye venner, måske ovenikøbet for livet - lige så vigtig er det at få noget viden om sin egen sygdom, og her er lejren et perfekt forum for det. Derfor fortæller Maj efter morgenmaden på førstedagen, hvad målet for, hvad børnene skal lære i ugens løb er" citat fra lejrchef Tem Folmands dagbog om bløderlejren.

Stikkeskole
En fast tilbagevendende aktivitet på sommerlejren er ’Stikkeskolen’, hvor børnene øver sig i at tage medicin – helt uden hjælp fra mor og far.

Med kyndig hjælp og rådgivning fra hæmofilisygeplejerskerne øvede børnene sig bl.a. i at blande deres egen medicin, at stikke voksne prøvekaniner og at stikke sig selv. Der var igen i år stor aktivitet i stikkerummet, hvor flere børn vandt over deres frygt og formåede at stikke sig selv for første gang. Der er en helt særlig stemning i stikkerummet. Børnene forstår hinandens kamp og giver hinanden en fantastisk støtte og opbakning.

"Som jeg snart har fortalt om de sidste 20 år, så er stikkerummet noget særligt her på Bløderlejren. Ja de kan godt lære at stikke sig selv på hospitalet, men børnene rykker deres grænser helt vildt, når de sidder sammen med andre i samme bløderbåd i stikkerummet og ser andre stikke sig selv" skriver Tem.

Besøg af organisationen Børneliv
Sommerlejren fik igen i år besøg af Børneliv. Børneliv er en non-profit organisation grundlagt af unge børnelæger og drevet af frivillige og undervisere med mange forskellige kompetencer. Børneliv underviste børnene i, hvordan medicin virker i kroppen, og hvor vigtigt det er, at man får den rigtige kost. Underviserne havde organerne fra en gris med til at understøtte deres undervisning, og børnene fik lov at lytte til deres eget hjerte med et stetoskop.

Aldersinddelt undervisning
På lejren var deltagerne som nævnt opdelt i tre aldersgrupper. Hæmofilisygeplejerskerne tilpasser undervisningen så den er i øjenhøjde med børnene og understøtter de forskellige aldersgruppers forskellige udfordringer. Hver gruppe fik på førstedagen præsenteret de læringsmål, der i ugens løb var sat for dem. Tem fortæller:

"Efter middagsmad og slikbutik, gik dagen bl.a. med rundbold, bordtennis og billard indtil gruppe 1 og 2 (de yngre børn), skulle lære eller have genopfrisket RICE (Rest, Ice, Compression, Elevation), der går ud på, hvordan man håndterer en skade/blødning bedst, lige når det er sket. Hvor ungerne bare gode og lærenemme, når de svarer på det, som Maj spørger dem om."

De ældre børn fik undervisning i, hvordan blødninger påvirker leddene både på kort og langt sigt, og vigtigheden af at tage sin forebyggende behandling regelmæssigt. Blødninger i leddet kan skabe svære ledskader over tid, men kan undgås med den rette regelmæssige behandling.

I løbet af ugen fik alle tre aldersgrupper også undervisning i træning og styrkelse af kroppen. Før i tiden blev bløderpatienter anbefalet ikke at træne af frygt for blødninger i leddene, men i dag ved man, at en sund krop med stærke muskler kan være med til at beskytte leddene og forebygge blødninger.

Undervisningen og de øvelser, som børnene lærte på sommerlejren, blev optaget, så hele familien kan fortsætte træningen derhjemme efter lejren.

Sjov og leg
Hele ugen var igen i år fyldt med en række aktiviteter, som bringer børnene tættere sammen og giver dem en mulighed for at genopfriske gamle venskaber og lære nye børn at kende. Ugen bød bl.a. på en tur på Bakken, hygge omkring bålet med snobrød og den årlige Tour De Bløderlejr-dyst, hvor vinderne på sidstedagen får overrakt præmien: Den Gyldne Kanyle.

Sommerlejren sluttede af med, at børnene sammen med sygeplejerskerne gennemgik, hvad de havde lært i ugens løb.

Vi ses igen til næste år i uge 27 til et brag af en sommerlejr! :-)

Foto: Alle billeder er taget af Tem Folmand.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.