Beretning fra sommerlejr og ungecamp 2020

I uge 28 mødtes 16 børn og unge i alderen 7-17 år og 12 unge i alderen 18-25 år med blødersygdom til dette års Sommerlejr og Ungecamp. Turen gik i år gik til Havregården i Gilleleje. Her havde børnene en sjov og lærerig uge

For 43 år siden afholdt Danmarks Bløderforening den første sommerlejr. Også i år afviklede foreningen en fantastisk sommerlejr – til trods for Covid19-restriktioner. De officielle retningslinjer blev implementeret for på bedst mulig vis at nedbringe risikoen for smitte. Det lykkedes, og lejren blev selv med corona-ændringer afholdt med stor succes.

Igen i år havde vi vores to dygtige sygeplejersker Maj og Susanne med hele ugen for at afholde stikkeskole og lære børnene om deres egen sygdom. Der var stor aktivitet i stikkerummet hver dag med adskillige sejre.

Besøg af organisationen Børneliv

Sommerlejren fik i år besøg af organisationen ’Børneliv’. Børneliv arbejder for at fremme det sunde og trygge børneliv gennem nærværende formidling i øjenhøjde. Og det må man sige, at de i høj grad levede op til. På en meget børnevenlig måde fortalte de bl.a. om, hvordan vi producerer blod, og hvad det består af. De havde endda medbragt rigtige indre organer fra en gris, som man kunne mærke på, og f.eks. se hvor store lungerne blev, når de blev pustet op.

Tivoli kom til sommerlejren

For at nedbringe risikoen for corona-smitte var der i år ikke besøgsdag for forældre om onsdagen, som der er tradition for, og af samme grund var der heller ingen udflugter, som normalvis går til et sommerland. Så da børnene ikke kunne komme i Tivoli, måtte Tivoli jo komme til sommerlejren, hvilket Tivoli i den grad gjorde. Lejrchef Tem Folmand havde til mindste detalje planlagt Tivoli med både boder med præmier, slush ice, popcorn og candyfloss. Det helt store hit var sumodragterne, hvor børnene godt beskyttet af dragterne gik til den.

Ungegruppen holdt bryllup og natløb

Sideløbende med årets sommerlejr blev årets Ungecamp afholdt fra onsdag-lørdag. Ungegruppen var blandt med til sommerlejrens eget bryllup og havde planlagt et uhyggeligt natløb for de ældste børn. Natløbet er efterhånden en fast tradition af programmet, og selvom nogle vil sige, at de ikke blev forskrækket, kan naboerne vist bevidne noget andet.

Vi håber vi ses igen i uge 27, 2021 til endnu en sjov og lærerig sommerlejr!

Fotos: Tem Folmand

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.