Beretning fra Ungecamp 2022

I uge 27 mødtes 7 unge med blødersygdom i alderen 18-25 år til dette års Ungecamp. Ungecampen foregår sideløbende med bløderbørnenes Sommerlejr. På sommerlejrens fjerdedag stødte de unge til børnene på Nordsjællands Efterskole til nogle sjove og lærerige dage.

Bløderne mellem 18 og 25 år stødte onsdag til foreningens sommerlejr. Her ventede sjove aktiviteter sammen med børnene, der allerede havde slået lejr på Nordsjællands Efterskole.

De unge har på campen deres eget særskilte program, samtidig med at de også agerer en slags rollemodeller for de mindre bløderbørn mellem 7 og 17 år. De unge er med til at vise børnene, hvordan de tager deres blødermedicin og fortælle om, hvordan de selv lever med deres sygdom.

En styrket krop

På Ungecampen var der fokus på træning og styrkelse af kroppen. De unge fik undervisning i, hvordan træning kan være en del af en sund livsstil som bløder. De fik tips til, hvilke øvelser de kan lave derhjemme.

De unge var også en del af ’Stikkeskolen’, hvor hæmofilisygeplejerskerne hjalp dem med at opretholde og forfine deres stikketeknik. Også i stikkeskolen agerer de unge rollemodel for små, når de lærer fra sig om, hvordan de har lært at behandle sig selv.

Foto: Tem Folmand.

Erfaringer som ung
Ungecampen er et årligt tilbagevendende arrangement, hvor de unge kan skabe og fastholde et godt netværk med jævnaldrende og ligesindede, som er så vigtigt, når man lever med en altomsiggribende kronisk sygdom som blødersygdom.

Den erfaringsudveksling, som foregår i løbet af campen er helt unik og uvurderlig for de unge, som til daglig står på egne ben, også med håndteringen af deres sygdom. Når man er ung og har en blødersygdom, står man med nogle spørgsmål og problematikker, som ens jævnaldrende ikke kender til.

Hvor meget skal man fortælle sin nye kæreste om sin sygdom? Og sin nye arbejdsgiver? Og hvad gør man eksempelvis med medicin og forsikringer, hvis man skal ud at rejse? Små og store emner blev vendt i en uformel og tryg ramme på årets Ungecamp.

Vi ses igen til næste år i uge 27 til endnu en Ungecamp.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.