Kvindetur 2016

I weekenden den 29.-30. oktober var der kvindetur i Danmarks Bløderforening. Vi var 7 kvinder, der alle har en blødersygdom eller har blødersygdommen inde på livet som pårørende. Denne gang foregik arrangementet på Fjeldsted Skovkro på Fyn. Vi mødtes lørdag formiddag og blev indkvarteret i skønne værelser.

Af Linda Michelsen

Vi samledes til en dejlig frokost i kroens café. Dejlig og flot forplejning. Snakken gik lystigt, selvom nogle var med for første gang, og på trods den store aldersspredning fra 30-64 år havde alle noget at bidrage med. Efter frokost var der gennemgang af weekendens program.

Chakra og guidet meditation

Lørdagens første session var med deltager Trine Rothe. Vi fik en guidet meditation, hvor vi kom i kontakt med hele vores krop. Vi lå eller sad, som vi lige havde lyst til og fik ro til at få renset ud i tanker og følelser. Vi blev ført igennem de forskellige chakraer. Alle var enige om, at det var en fantastisk oplevelse. Så var der kaffepause og endnu en gang gik snakken lystigt.

Derefter var der yoga ved Naja Skouw. Alle deltog. For nogle var det en udfordring at lave nogle af øvelserne, men Naja var så fin i sin vejledning, så alle fik noget ud af det. Nogle af os opdagede, at vi havde muskler steder, hvor vi slet ikke troede, at der var muskler. Så var der god tid til at tage et bad, og ja, man bliver svedig af at dyrke yoga.

Vi spiste en dejlig middag i et skønt lokale, som vi havde helt for os selv. Det var så fint. Dejlig mad og et utrolig sødt personale. God tid til hyggelig samtale. Vi gik nogenlunde tidligt i seng oven på al den meditation og fordybelse og yoga og snak.

Meditation som udgangspunkt for spændende samtale

Søndag morgen efter en super dejlig morgenmad var der igen meditation v/psykoterapeut Chetrine Boes. Hun førte os igennem en meditation, som endte ud i et billede af en bro, hvor man kunne invitere nogle over til sig eller nægte nogle at komme over broen. Det gav et udgangspunkt for en god dialog og spændende samtale. Hun optog vores meditation, og den har vi efterfølgende fået tilsendt som en lydoptagelse, som hun anbefalede os at lytte til, når vi har tid for at reducere bekymringstanker, mærke os selv, reducere stress og angst og for at kunne tune ind på, hvad der er vigtigt at få sagt. Her var der plads til både fordybelse og deling af tanker.

Kvinder, kom hid

Efterfølgende var det tid til en walk and talk. Kroen lå i dejlige omgivelser, så vi gik en fin tur og fik talt på kryds og tværs med hinanden.

Naja Skouw informerede om Bløderforeningens aktiviteter, og vi sluttede af med evaluering og valg af ny planlægningsgruppe.

Vi talte om, hvordan vi kunne få flere kvinder til at melde sig til turen. 7 kvinder er ikke mange, når der er plads til 15. Det kunne være noget med annonceringen af turen. Eksempelvis at være ude i god tid med sted og dato eller sende mails til potentielle deltagere. Med håbet om at flere kvinder vil tilmelde sig næste års kvindetur – på gensyn.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.