Kvindetur 2018

Den 27. og 28. oktober 2018 blev Bløderforeningens kvindetur i Kolding afholdt. Danhostel Kolding Vandrehjem dannede den smukke ramme omkring årets kvindetur.

Referat af Ebba Steenbach

Efter at vi var blevet installeret på værelserne, havde hilst på hinanden og spist frokost gik vi i gang med lørdagens program.
Vi indledte med en kort præsentationsrunde, hvorefter projektmedarbejder Emilie Vraagaard fra Danmarks Bløderforening fortalte om EHC, en international undersøgelse om kvinder og blødersygdom; at sygdommen kan have indflydelse på områder som f.eks. fysisk aktivitet, aktivt liv, romantik og socialt liv, reproduktion.

Emilie Vraagaard fortalte om ulighed mellem mænd og kvinder i sundhedssystemet og om foreningens arbejde for kvinder. Emilie appellerede til foreningens kvinder om at deltage som aktive frivillige til eksempelvis kvindeløb o. lign.

Derefter var der oplæg ved psykolog Vibeke Fonnesbech Klærke om kvindelige bløderes særlige udfordringer i mødet med sundhedsvæsenet. Om dèt at have en usynlig kronisk sygdom, der kan være arvelig eller man kan være den første i familien der har. Om sundhedspersonalets ofte manglende viden, at man selv skal forklare sig og om at integrere sygdommen i sin selvforståelse.

Efterfølgende var der diskussion og fælles opsamling med udgangspunkt i Vibekes oplæg. Og så var det godt med kaffepause og gåtur inden middagen. Efter middagen hyggede vi os og der blev snakket om både løst og fast; men selvfølgelig var en del af emnerne relateret til vores bløderliv.

En søndag fyldt med wellness
Dronning Dorotheas Badstue var søndagens store punkt. Så efter en lækker morgenbuffet gik vi til Slotssøbadet og tilbragte nogle vidunderlige timer med masser af wellness i form af lækre bade og saunaer.
Vi startede med alle at anbringe os i en udendørs jacuzzi og her sad vi med udsigt til Koldinghus, mens årets første sne faldt på os. Det var næsten eventyrligt.
Efter frokost og evaluering skiltes vi og drog hver til sit med et ”vi ses til næste år”.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.