Seniorseminar 2017

Weekenden for de 16 blødere over 50 år og deres pårørende blev tilbragt i smukke omgivelser ved Danhostel i Næstved.

I det forhenværende kloster var gensynsglædende blandt både blødere og pårørende stor og humøret højt, idet deltagerne satte sig til frokostbordet.

Efter frokost var det tid for bløderne til at Neuromuscular electrical stimulation (NMES) ved Pernille Schrøder.

Workshop for pårørende – hvordan håndterer man det
Imens havde de pårørende fornøjelsen af en workshop med pårørendekonsulent Nicolaj Holm Ravn Faber (cand.mag i filosofi og retorik) hvor der var fokus på, hvordan man tackle at være pårørende til kronisk syge. Her blev det diskuteret, hvordan man som pårørende kan komme ind i en stresscirkel, kan have skyldfølelse, og hvordan der let kan opstå misforståelser mellem den blødersyge og den pårørende. Det kan have indflydelse på søvn, træthed og på arbejdsmarkedstilknytningen og hermed familiens økonomi. Selvom der skal træffes nogle svære beslutninger, når man lever med en kronisk syg person, var de pårørende enige om, at det dog er noget, man kan leve med. Kurset gav de pårørende redskaber til at bryde de negative mønstre og huske at have fokus på dem selv.

Resten af eftermiddagen var sat af til ”fri leg”. Tiden blev brugt til samtaler over en kop kaffe, til at gå på opdagelse i det gamle kloster og for nogle til at sluges dagens indtryk med en lille lur.

Plads til sang og hygge under maden
Aftensmaden efterlod deltagerne propfyldte og madflade. Det fik en duo af to blødere dog hurtigt lavet om på, da de trak sanghæfte, harmonika og mundharpe frem. Alle deltagere stemte herefter hurtigt i til en variete af The Beatles, The Rolling Stones, Kim Larsen, Lars Lildholdt m.fl. Det blev en festlig afslutning på dagen.

En tur forbi den gamle herregård Rønnebæksholm
Søndagen startede med et dejligt morgenbord. Deltagerne tog afsked med det tidligere kloster i den smukke kirkesal, hvor et bestyrelsesmedlem fra Danmarks Bløderforening gav en opdatering på, hvad foreningen arbejdede med i øjeblikket. Deltagerne stillede spørgsmål og kom med gode råd.

Bagefter var der udflugt til Herskabsstalden på den gamle herregård Rønnebæksholm. En guide fra stedet førte på levende vis deltagerne igennem herregårdens spændende historie, som kan dateres helt tilbage til 1321. Guiden fortalte indlevende om de skriftende beboere, herunder Grundtvig, som gennem årene har sat deres forskellige præg på stedet. I dag bruges herregården til skiftende udstillinger og løbende workshops og aktiviteter for børn og voksne. Den aktuelle udstilling ’Planter i Bevægelse’ udgjorde den grønne ramme om deltagerne, som de skulle indtage deres medbragte frokost.

Ved dagens afslutning var der stor tilfredshed med arrangementet og både blødere og pårørende ser glædeligt frem til flere af disse weekender.

Referatet er skrevet af Aase Kristensen

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.