Seniorseminar 2020

I weekenden d. 12.-13. september 2020 mødtes 10 seniormedlemmer samt deres bedre halvdele på Sørup Herregård til et par hyggelige dage i skyggen af coronaen.

Der var to oplæg på weekendens program. Lørdagen indledtes med et oplæg af overlæge Eva Funding fra Hæmofilicenter Rigshospitalet. Eva Funding talte om livsstils- og aldersrelaterede sygdomme, som denne gruppe jo også bliver påvirket af og skal døje med oveni de udfordringer, blødersygdommen i sig selv giver dem i hverdagen. Blandt andet fortalte Eva Funding om, hvordan operationer og andre sygdomme kræver planlægning og tæt koordinering mellem hæmofilicentret og andre specialer.

Corona blev naturligvis også drøftet fra et ’bløderperspektiv’. Eva Funding understregede vigtigheden af at oplyse, at man er hæmofilipatient, hvis man bliver smittet med corona, da patienter med svære symptomer på corona har større risiko for at blive ramt af blodpropper. COVID-19-behandling skal derfor koordineres med hæmofilicentrene.

Søndagens program bestod af et oplæg af psykolog Anette Jensen med et tema om trivsel og mistrivsel. Et af Anette Jensens punkter handlede om, at man kan træne sig selv i at vælge, hvor man placerer sit fokus på de oplevelser, man i livet bliver mødt af. Om man vælger at have fokus på det positive eller det negative er afgørende for trivslen. Det kunne deltagerne nikke genkendende til.

Alle deltagere var enige om, at det var et par fagligt berigende og hyggelige dage, og at de ser frem til at mødes igen i år 2021 med forhåbentlig lidt mindre corona i luften.

Foto: Morten Skovhus

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.