International ITP-dag 2017

Den sidste fredag i september er det den internationale opmærksomhedsdag for Immun Trombocytopeni (ITP). Verden over markerer mennesker, der er berørt af sygdommen, dagen, der sætter fokus på, hvordan det er at leve med ITP tæt inde på livet.

Danmarks Bløderforening opfordrer alle til at bære lilla på fredag d. 29. september, og på den måde være med til at sprede kendskabet til ITP. Tanken er, at den lilla farve kan være en samtalestarter til at fortælle om ITP.

Upload gerne et billede på Facebook i dit lilla outfit sammen en støtteerklæring . Brug #global4ITP.

Besøg www.globalITP.org for mere information om ITP-kampagnen (sitet er sponsoreret af medicinalvirksomheden Novartis) og download støtteerklæringen her >>.

Stor usikkerhed om ITP

I Danmark rammes hvert år mellem 40-50 børn og 3-4 pr. 100.000 voksne af ITP. Der er ofte stor usikkerhed forbundet med sygdommen.  Det er uvist, hvor længe sygdommen varer, og mange er i tvivl om, hvordan de bør gribe forløbet an, fx i forhold til behandlingsmuligheder. Sygdommen rammer både børn og voksne uanset køn.

Læs familien Schmidts historie om deres liv med et barn med kronisk ITP her >>

Læs mere om ITP og livet med sygdommen her >>