Opmærksomhedsdag for ITP 2014

Fredag den 26. september er det international opmærksomhedsdag for ITP. Vær med til at markere opmærksomhedsdagen ved at deltage i foreningens aktiviteter på dagen og sprede kendskabet til den sjældne blodsygdom.

I 2010 stiftede den engelske ITP-organisation Platelet Disorder Support Association (PDSA) den internationale opmærksomhedsdag for ITP. Siden da er dagen blevet markeret hvert år på den sidste fredag i september.

Danmarks Bløderforening markerer opmærksomhedsdagen ved at invitere til gå-hjem-møde om ITP i Odense og ved at udgive en ny og opdateret version af håndbogen Immun Trombocytopeni – en håndbog for patienter og pårørende.

Tilmeld dig ITP-oplæg ved overlæge Henrik Frederiksen
Du kan stadig nå at tilmelde dig foreningens gå-hjem-møde, som afholdes i Odense. På gå-hjem-mødet vil overlæge Henrik Frederiksen fra Odense Universitetshospital holde oplæg om ITP. Efterfølgende vil der være mulighed for at udveksle erfaringer og danne netværk med de øvrige fremmødte, mens der indtages buffet på hotellet.

Der er tilmeldingsfrist den 21. september, og arrangementet er gratis for medlemmer af Danmarks Bløderforening og deres pårørende.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her »

Ny ITP-håndbog udgives
Danmarks Bløderforening udgiver den 26. september en ny og opdateret version af håndbogen Immun Trombocytopeni – en håndbog for patienter og pårørende. Håndbogen er blevet ajourført med de nye benævnelser og anbefalinger fra ITP-læger.

Fra den 26. september vil håndbogen kunne downloades og/eller bestilles på foreningens hjemmeside her »

Danmarks Bløderforening har udarbejdet håndbogen i et tæt samarbejde med overlæge Henrik Frederiksen fra Odense Universitetshospital og overlæge Steen Rosthøj fra Aalborg Universitetshospital.

Skab opmærksomhed omkring dagen og sagen
Du kan selv være med til at skabe opmærksomhed om den internationale ITP-dag ved fx at bære farven lilla, som er den internationalt anerkendte farve for ITP.

Danmarks Bløderforening opfordrer alle til at bære lilla og på den måde være med til at sprede kendskabet til ITP. Tanken er, at den lilla farve kan være en samtalestarter til at fortælle om ITP. Upload gerne et billede på Bløderforeningens Facebookside i dit lilla outfit og fortæl, hvordan du markerer dagen.

Du kan også bestille en oplysningsplakat om ITP og hænge den op på dit lokale behandlingssted. På den måde kan du være med til at sikre, at kendskabet til ITP spredes. Bestil en ITP-plakat her »

Danmarks Bløderforening ønsker alle en rigtig god ITP-dag!